Svar: Min søn er stadig sulten
29. november 2003
Alder:
3 mdr.
Kære stadig trætte mor :o)
Det er en stor dreng duhar fået og jeg kan godt forstå at du er fristet til at give ham noget andet end modermælk. Det er også rigtigt at retningslinierne omkring kost og ernæring har ændret sig betydeligt fra dengang vi selv var børn og frem til nu.
Jeg er enig med din sundhedsplejerske i at du ikke bør give dit barn andet end ammemælk og erstatning, før han er 4 mdr. gammel. Flere undersøgelser viser at det er vigtigt for barnets fordøjelse og grunden til at man tidligere begyndte på skemad, når barnet ikke var ret gammelt, var ikke barnets behov, men en følge af, at flere kvinder ikke havde barselsorlov i mere end 6-12 uger.
Det er normalt at mælkemængden er mindre om aftenen og derfor vil det være okay at du supplerer med en flaske erstatning. Det kan sagtens være at din søn er sulten, da han jo er en stor dreng, og derfor kan flasken godt være et alternativ. Det er meget fint at du også ammer om natten, da natamningen er med til at sætte produktionen i vejret.
Det er rigtigt at din søn har brug for en sammenhængende nattesøvn, det har du også selv og det er også rigtigt at det at han vågner hyppigt kan være et tegn på at han har behov for mere mad. Men efter sundhedsstyrelsens retningslinier, så bør du altså vente til 4 mdr. før du forsøger med vælling, eller lidt grød.
Du er bestemt ikke en dårlig mor, en af de ting der netop kendetegner en god mor, er jo at hun registrerer og reagere på sit barns behov.
Håber du holder ud et par uger mere, med en ekstra flaske eller to.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske