Svar: Amning og søvn 8 mdr
9. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Poula
Ja lige idag tror jeg faktisk ikke jeg kan ryste en masse forskellige forlag ud af ærmet. Men jeg vil gerne dele mine tanker med dig:o)
Med hensyn til amningen, så må det komme an på en prøve. Nogle kvinder kan sagtens amme 3 gange den ene dag, 2 gange den næste osv. hvor andres mælkeproduktion slet ikke kan finde ud af dette. Nogle børn trives også rigtig fint med at amningerne er fleksible, hvor andre børn bliver utroligt forvirrede over, at de nogle gange får brystet og andre gange ikke. så du må her prøve dig frem og se hvordan det går.
Under alle omstændigheder kan det sagtens lade sig gøre kun at amme morgen og aften i en lang periode og det kan både mor og søn trives rigtig god med.
Det er fint at I har flyttet ham på eget værelse, og det er helt naturligt at han først efter nogle dage begynder at sove bedre om natten. Han skal også lige vende sig til den nye situation og ting tager tid. Du kan desværre ikke forvente at tingene ændrer sig lige fra den ene dag til den anden.
Det er rigtig flot, hvis det lykkes for ham at sove til kl. 6.30 og sådan vil det måske være de fleste nætter. Men der vil sandsynligvis også være nætter, hvor han vågner tidligere, fordi han drømmer og fordi han har en alder, hvor han er nødt til at være tæt ved jer, for at vide at I er der. Han kan slet ikke forholde sig til at I jo er i soveværelset lige ved siden af. Han skal have jer tæt ved sig, for at føle sig 100 pct. tryg.
Derfor tænker jeg også at der en gang imellem må være plads til at han kommer ind til mor og far, når han vågner hen på morgenstunden. Måske kan du selv huske hvor dejligt det var at komme med puden og sovebamsen under armen og krybe ind under dynen til mor og far, hvor du så sov trygt videre?
Alternativet til at ligge i smørhul, kan I en sådan forbindelse være en madras på gulvet. Så kommer han ind til jer, men ligger fortsat for sig selv.
Hvis I gerne vil have ham til at sove videre i jeres seng, så er det måde I allerede gør det på. At tilbyde ham noget at drikke og prøve at putte ham igen og betrygge ham i at han stille og roligt kan lægge sig til at sove. Det er bare lidt hårdt midt om natten, hvor man jo af gode grunde selv er rigtig træt. Men det er helt fint det I gør.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske