Svar: Hun vil stadig ikke spise
10. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Sara
Jeg er helt enig med dig i at der ikke skal gå 8 timer imellem at din datter tilbydes mad. Men mit umiddelbare råd er at du prøver at holde skemad og flaske adskilt.
Jeg tænker derfor at en idé kunne være at give din datter flaske lige når hun vågner af sin lur. Så må man gå ud fra at hun er tørstig, da hun har sovet. så når hun vågner skal hun spise.
1-1½ time efter hun har spist flaske, prøver du så at tilbyde hende skemad. På det tidspunkt burde hun kunne rumme lidt mad i maven og således kunne spise lidt grød/mos. Giv hendes så vand eller mælk af kop sammen med, men ikke flaske efterfølgende, hvis hun ikke vil dette.
Normalt siger man at det er godt at give skemad, efterfulgt af flaske og så putte barnet. Men jeg tror du skal tænke helt modsat: Starte med flaske når hun vågner og slutte med skemad inden hun skal sove.
En plan for dagen med 2 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske (hvis hun vil have den her), eller prøve med lidt at drikke af kop
Puttes til formiddagslur
Tilbydes flaske, når hun vågner af lur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand eller mælk af kop
Puttes til middagslur
Tilbydes flaske, når hun vågner af lur
Eftermiddag: vand eller mælk af kop, evt. lidt frugtmos med lidt mme på
Sover måske en lille lur
Tilbydes flaske, når hun vågner af lur
Aften: Grøntsagsmos
Puttes til natten, evt. flaske inden, hvis hun vil tage imod det. Ellers forsøge med en sen aftenflaske, som hun spiser mere eller mindre i søvne.
Nat: Evt. flaske
Håber meget at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske