Brev:
Opstart af skemad - 4 mdr.
10. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Opstart af skemad - 4 mdr.
Kære Helen
Nu skriver jeg til dig igen, da jeg er lidt i vildrede over, hvad mit næste skridt skal være i forhold til min datter og hendes kost.
Hun er 4 ¾ md og trives generelt (udelukkende på amning). De sidste knap 14 dage har hun været forkølet, det virker dog til at være i aftagende nu. Men i den periode har hun været lidt pjevset og hendes humør har svunget meget. Jeg har tilskrevet det forkølelsen, som vi i øvrigt ikke har gjort anden ved, end at give saltvandsdråber. Men nu viser det sig, at der er to tænder på vej i undermunden, så det kan osse være forklaringen på hendes humør.
Nå, men bortset fra det, så var jeg inden forkølelsen begyndt at overveje at give hende skemad. Ikke fordi hun ikke kunne blive mæt af amningen, men hun virkede bare så interesseret, at hun nærmest smaskede med ved bordet, når vi andre spiste.
Jeg tror, hun er klar til og har brug for udfordringen i skemaden (hun er generelt meget aktiv og elsker al slags stimuli).
Men så kom forkølelsen og jeg har så trukket den lidt. Og nu tænder...
Bliver det for meget for hende at starte skemad samtidig med,
at hun får tænder?
Vil hendes reaktioner blive sværere at tolke, fordi årsag kan findes i både det ene og andet???
Jeg er lidt forvirret, fordi egentlig kan de tegn, jeg tolkede, som at hun var klar til at få skemad, i virkeligheden have været tegn på, at hun var ved at få tænder...?
De sidste tegn, jeg har fået fra hende er dog, at hun de sidste to nætter har skullet spise flere gange end hun plejer (hun har gennem en god periode sovet fra ca. 23 til 6 uden at spise).
Mit sidste spørgsmål er vedrørende kosten, når nu vi på et tidspunkt får startet skemaden. Kan man starte med grød eller vælling, som er tilsat frugtmos? Hvad giver man at drikke til maden, vand af kop? I så fald, skal vandet så være koldt? Eller kan hun nøjes med bryst?
Altså jeg står lige på vippen til at gøre det ene eller det andet og vil selvfølgelig helst gøre det rigtige... Jeg håber, dine råd kan hjælpe. På forhånd tak!
Mange hilsner Rikke