Svar: Opstart af skemad - 4 mdr.
10. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Ja hvor er det dog ærgeligt, når de efterårsforkølelser bare lige vælter det hele og så endda sammen med tandfrembrud. Men sådan er det nok bare at have børn:o)
Der er to tegn, som ofte viser sig, når børn er parat til skemad. Det ene er at de begynder at holde hovedet selv, følge maden vi voksne spiser - nærmest sluge den med øjnene, åbne munden, når vi nærmer os med en ske. Det andet er at børnene begynder at vågne hyppigere og ikke længere virker mætte nok, trods det at man forsøger at øge amningerne.
Tandfrembrud kan også give lidt opvågning om natten, men som regel ikke at børnene sluger maden med øjnene. Jeg tænker dog at din datter kun er 4½ måned gammel og der er intet i vejen for at du lige venter 1-2 uger, lader tænderne komme frem osv. inden du begynder med lidt grød eller mos. Det er meget fint.
Når man ammer meget som du lyder til at gøre, så kan man i princippet springe vællingen over. Vælling er en tilskudsblanding som gives af sutteflaske og hvis du planlægger at amme fortsat, så behøver du jo ikke introducere en flaske - men mindre det er vigtigt for dig at hun lærer at tage imod en flaske?
Når man ammer som du gør, så kan man faktisk gå direkte til grøden eller mosen og det står dig frit for om du vil starte med det ene eller det andet.
Til at begynde med vil jeg foreslå at du starter med noget helt mildt, som ris eller majsgrød eller kartoffel og gulerodsmos. Frugt og grøntsager som smager af noget kan tilføjes når hun har vænnet sig til teknikken, smagen og konsistensen.
Det er en udmærket idé at begynde at lære hende at drikke lidt af en kop. Ofte er en lidt højt smalt glas, som et snapsglas passende, idet det passer langt bedre til hendes lille mund end en børnekop. Det er fint med lidt vand og hun må gerne få vand fra den kolde hane - ikke iskoldt, men køligt og du behøver ikke koge det med mindre I har privat vandboring.
Hendes mælkebehov kan hun fint få stillet hos dig og hun behøver ikke mælk ud over den amning du plejer at tilbyde. I begyndelsen vil hendes indtag af skemad komme oveni, amningen er altså det samme og skemaden noget ekstra. Hun skal være ældre inden at skemaden fylder så meget at det kan gøre det ud for et måltid.
Det er vigtigt at du starter i det små. Start med 4-5 tsk. skemad, som du så stille og roligt øger til ½ dl. Giv det på et tidspunkt, hvor hun ikke er for sulten og ikke er for træt og følg så efter med en amning. Når hun kan spise mellem ½-1 dl. grød eller mos, så kan du begynde at give hende 2 gange dagligt - 1 dl. grød om formiddagen og 1 dl. grøntsagsmos om aftenen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god fornøjelse med projekt skemad:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske