Svar: Søvnmangel - 6 mdr.
10. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære K
Du skriver ikke hvor store portioner din datter spiser og det kan naturligvis godt være at du skal forsøge at tilbyde hende et skemåltid ekstra.
Din datter har fortsat behov for en del lure i løbet af dagen og hendes generelle træthed som du beskriver, hænger jo sandsynligvis sammen med at hun vågner om natten. I forhold til hendes alder, så tænker jeg at det vil være helt okay at du ammer hende kl. 20 inden hun skal puttes og så kl. 23 inden du selv går i seng og så igen tidlig morgen kl 05-06. Du kan så overveje om du skal stå op med hende, når hun vågner kl 8 og så starte dagen her med at tilbyde en portion grød som morgenmad.
Du skriver at du gerne vil gå over til "koprodukter" men ikke vil give erstatning. Du skriver at du tilbyder sødmælk af kop og så bliver jeg lidt i tvivl om, hvad det er du tænker? For et eller andet sted tænker jeg, at hvis hun får erstatning, så får hun trods alt en mælk som indeholder jern og forskellige vitaminer, mineraler osv. tilpasset et lille barn og det må da i forhold til hendes alder være ligeså godt eller måske bedre end sødmælk? Så hvorfor vil du ikke give erstatning.
Jeg kan godt forstå at det kan være problematisk at give erstatning, hvis hun ikke tager flaske, men nogle gange så ser man at modermælkserstatning ligger tungere i maven og at børn sover lidt bedre på dette om natten. Du kunne måske derfor forsøge med en flaske til natten - bare for at se om det ville have nogen effekt.
Hvis du holder fast i at det kun skal være ammemælk, så er det bestemt prisværdigt og rigtig fint. Børn vågner dog hyppigere på modermælk end på erstatning og hvis du ikke ønsker at amme om natten, så vil det være godt at far forsøger med vand, så jeres lille pige stille og roligt vender sig til at hun ikke skal have mælk om natten.
På sigt vil det også give plads til større mængder skemad i løbet af dagen og det vil så forhåbentlig give hende så meget mæthed at hun så også begynder at sove bedre.
Jeg ved ikke hvor meget jeg hjælper dig videre idag, om ikke andet, så måske lidt at tænke over? :o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske