Brev:
Nægter flaske
10. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Nægter flaske
Kære Helen
Tak for alle dine tidligere svar, men nu har jeg igen brug for din hjælp.
Karla på 7 ½ måned nægter nu fuldstændig flasken. Hun har altid været svær at få flasken i, men det har i perioder alligevel lykkedes mig at få den i hende.
Hun er fint igang med mad og spise alt hvad vi gør, så længe hun SELV får lov at putte tingene i munden. Meget af maden skal dog "tvinges" i hende. Hun er meget nysgerrig på mad og viser meget interesse men hun VIL SELV - ellers kan det være lige meget....
Hun får 3 måltider mad om dagen, og tilbydes ud over flaske formiddag, eftermiddag og aften. Som sagt har det i perioder lykkedes mig at få de fleste flasker i hende, således hun kom op på ca. 600 ml men i den sidste uges tid nægter hun. I går fik jeg kun 250 ml mme i hende i løbet af hele dagen, og i dag, vil hun INTET have. Af væske får hun så kun 200- 250 ml ud over det hun drikker af kop til måltiderne. Hun drikker fint af kop, men bryder sig ikke om mme af kop. Hun vil have vand !!
Som resultat af hendes uvilje i forhold til flasken, er hun begyndt at få forstoppelse, fordi hun ikke får nok væske. Jeg har overvejet at droppe morgengrøden og tilbyde hende mme i stedet for, bare for at få mme i hende, men hvad siger du til det?
Jeg har lagt mærke til, at hun generelt ikke er så sulten et barn. Der kan let gå 4 timer, hvor hun ikke er sulten (er det normalt?), og er hun træt, vil hun slet ikke have noget. Det med flasken passer således slet ikke ind i hendes hverdag, da hun sjældent bliver sulten og for hende erstatter maden en flaske mme eller omvendt. Hun vejer 9 kg og har masser af sul på kroppen, så hun er bestemt ikke tynd.
Du har før nævnt at hun skal op på 750 ml, men det er fuldstændig umuligt.
Hvad skal jeg gøre i forhold til hendes væske? Kan hun leve på kun 200 - 250 ml mme og hvad så med hendes forstoppelse? Jeg kan jo heller ikke proppe hende med lactulose.
Venlig hilsen
Anne