Svar: Nægter flaske
10. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Det er vigtigt i forhold til din datters jernbehov at hun drikker min. 400ml mme dagligt ellers skal du give jerndråber og det er ikke så godt i forhold til forstoppelsen. Det kunne derfor være en mulighed at du starter morgenen med en flaske, simpelthen fordi børn tit er tørstige, når de vågner. Og at du så også slutter dagen af med en flaske - hvis hun kan tage 200ml pr gang, så er det nok.
De 750ml behøver hun ikke nødvendigvis med den alder hun har, men mindre end de 500ml synes jeg ikke hun skal have. Ud over flasken kan du lave hendes mad på mme, du kan hælde mme på grøden, du kan servere frugtmos med mme på (som gammeldags frugtgrød med mælk), du kan give det varmt eller koldt af kop. Hvis hun drikker kold vand, kan hun måske også acceptere kold erstatning.
Derudover så kan du give hende lidt A38 eller tykmælk. Det er med til at holde maven lidt igang og på den måde får hun også lidt kalk til sine knogler. Det bør dog kun være i små mængder, da hun skal være 9 mdr før det må udgøre en større del af hendes indtag.
Vær opmærksom på at det nogle gange kan være en god idé at tilbyde flasken, når hun vågner i stedet for at få den før hun skal sove. Vær også opmærksom på at du kan være nødt til at give hende en flaske f.eks. sen aften, hvor hun vil tage imod den i søvne - simpelthen fordi hun så ikke registrerer på samme måde og ikke er helt så "selvbestemmende" som om dagen:o)
Du kan i princippet godt proppe hende med laktulose, men ellers må du give hende ekstra vand. Lad hende endlig drikke vand, når hun er tørstig. Sørg også for at holde hendes mave igang via kosten, så du begynder at tilbyde hende mange forskellige grøntsager, måske brødhapsere, måske lidt ris og pasta - hvis hun kan klare det.
Og til sidst vil jeg lige sige at det jo er normalt at børn nogle gange spiser mere end andre gange og det skal du ikke gå helt i panik over. Måske er hun lidt forkølet, måske er der en tand på vej osv. og så går det pludselig fint igen.
Rigtig meget held og lykke fortsat og skriv endelig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske