Svar: Kost pige 1 år
10. oktober 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Børn bliver almindeligvis mere selektive i forhold til deres madvaner, når de først er blevet et år. Samtidig vokser de ikke så meget, de oplever ikke behov for helt så meget mad som tidligere og så er den almindelige nysgerrighed med at komme alt i munden - ved at være overstået. Nu undersøger de meget mere med øjnene og fingrene:o)
Som du beskriver din datter, så lyder det dog ikke som om at det er kræsenhed. Naturligvis kan det hænge sammen med ovenstående, men umiddelbart tænker jeg, at det lyder som om hun simpelthen er lidt træt om aftenen. Af vælge grøden er derfor let - det er sødt, glider let ned og kræver ikke særlig stor indsats fra hendes side.
Hvis du giver hende kød, grøntsager, pasta osv. så kræver det meget mere af hende selv, og det tror jeg ikke hun orker på det tidspunkt. Derfor vælger hun grøden. Det er jo netop ikke fordi hun ikke er sulten - hun vil jo gerne spise - det skal bare være noget nemt.
Jeg tænker derfor at det kan være en overgang og det er også okay at du nogle gange laver en portion grød til hende, hvis du oplever hende træt og så putter hende. Men ellers så tror jeg du skal prøve at tænke på, hvordan du i en periode kan gøre hendes mad lidt lettere at spise og overveje om du kunne lave nogle retter, hvor maden er lidt mere moset og kan spises med en ske - og dermed glide lettere ned - ligesom grøden.
Grøntsager kan godt moses med lidt sovs og på den måde glide lettere ned og samtidig vil det være en rigtig god idé, hvis du har mulighed for at give hende lidt grøntsager til frokost. Sammen med sine rugbrødshapsere kan hun sagtens spise lidt kogte ærter, majs, gulerødder, peberfrugt, avocado osv. man kan også lave grøntsagsmos og komme på rugbrødet som smørbart pålæg krydret med lidt forskelligt krydderi.
Hvis du sikrer hende lidt grøntsager i løbet af dagen, så behøver du ikke fokusere så meget på hendes indtag af dette om aftenen og så bliver det hele måske lidt mere afslappet, for jer alle samme:o)
Du skal naturligvis som udgangspunkt holde fast i at hun ikke skal have specielle rette om aftenen, da hun jo har en rigtig god hukommelse og meget hurtigt vil finde ud af, at når hun kniber munden sammen og skubber tallerkenen væk, så går mor pligtskyldigt i gang med at lave noget nyt:o)
Det er en hårfin balance og jeg håber det vil hjælpe jer, hvis du kan gøre aftensmaden lettere tilgængelig, så du hjælper hende lidt mere med at spise - jeg tror som sagt hun er træt på det tidspunkt:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske