Svar: Hvad skyldes at min søn ikke sover særlig meget
10. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Tine
Velkommen til:o)
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du har en dejlig lille dreng, som er utroligt nysgerrig og som rigtig gerne vil følge med i al ting. Samtidig har han en evne til at kunne klare alle de indtryk han får uden at det kammer over - og måske skyldes det, at han har lært sig at "powernappe" under amning?
Samtidig får jeg en fornemmelse af at han måske spiser lidt hurtigt i løbet af dagen, altså at han egentlig slutter amningen lidt tidligere end nødvendigt, simpelthen fordi han så lige har fået slappe lidt af, og så er han klar til at være på og følge med igen.
Indtil nu har det været din dreng som har sat dagsordnen for dagen, du har puttet ham, når han har vist træthedstegn og taget ham op når han er vågnet - super fint og rigtigt at gøre. Men nu er han så gammel, at du godt må begynde at lave lidt mere fast struktur for dagen. Det vil være tider for, hvornår han spiser og tider for hvornår han puttes.
De fleste børn vil i hans alder have behov for at sove 3 gange dagligt og i første omgang tænker jeg at du skal prøve at se om ikke dette kan lade sig gøre hos jer. Lad være med at fokusere på hvor længe han sover, men mere at det vil være godt, hvis han fik en søvnrytme om dagen. Samtidig skal du passe amninger og skemad ind i forhold til dette, så han begynder at spise mere om dagen end om natten.
Lige nu lyder det som om at han spiser mere om natten end om dagen simpelthen fordi han om dagen har for travlt til at koncentrere sig nok om amningerne.
Jeg vil derfor foreslå at du prøver at lægge ham til brystet, skifter ham undervejs og prøver at lægge ham til igen. Simpelthen for at vende ham til at indtage større mængde mælk ved et måltid. Samtidig synes jeg du, når ham bliver 4 måneder, skal forsøge at indføre et grødmåltid om formiddagen efter fulgt af amning og en lur.
Søvnen og madindtaget om dagen spiller ind på søvnen og madindtaget om natten, tingene hænger jo sammen. Derfor synes jeg du skal prøve at følge nedenstående plan:
Morgen kl.07.30: Bryst og stå op
Kl. 8.30: Grød, evt. med lidt frugtmos
Kl. 9.00: Bad efterfulgt af bryst
Kl. 10.00: Puttes til formiddagslur
Sover mellem ½-2 timer
Frokost: Ammes
Der kan også ligge et grødmåltid her, hvis du synes det er bedre end om morgenen og så efterfølge med amning.
Puttes igen til middagslur
Sover mellem ½-2 timer
Eftermiddag: Ammes efter lur
Sen eftermiddag: evt ammes og puttes til powernap (17.00)
Aften kl. 19.00: grøntsagsmos efterfulgt af amning
Kl. 20.00 bliver vasket og kommer i nattøj, leger
Kl. 20.30-22: Ammes og puttes til natten
Den sene aftenamning er god i forhold til ikke at amme hele natten.
Nat: Amning x 1. det vil sige i tidsrummet mellem kl. 24-06
Du skriver at I er meget ude og jeg tænker at det også er derfor jeres dreng ikke sover så meget om dagen. Da han gerne vil følge med i alt, er det svært for ham at finde roen ude. Du må gerne gå en tur med ham hver dag, så han lærer at sove i sin barnevogn og på den måde kommer ud i frisk luft. Men hvis du vil ændre på hans sovevaner, så kræver det nok lidt planlægning og overvejelser i forhold til hvornår I skal handle, besøge venner, gå til babybio, babysvømning og babyyoga - eller hvad I nu laver :o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Glæder mig til at se hvad du ellers har af spørgsmål - der er jo en del kan jeg forstå:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske