Svar: Hvordan får jeg min datter til at sove bedre og længere?
11. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Umiddelbart så lyder det okay at din datter spiser ca hver 4 time og hendes indtag er også acceptabelt. Hvis man udregner hendes behov, så burde hun måske tage en flaske mere, men der skal også være plads til fleksibilitet.
Derimod tænker jeg at du ved siden af flaskerne skal forsøge med lidt mere skemad. Kartoffel er der nogle børn som ikke bryder sig om, det kan virke kvalmende og nærmest hæve i munden. Derfor kan du prøve med en grøntsagsmos lavet uden kartoffel. Du kan prøve med gulerod, broccoli, blomkål, squash, avokado og lignende. De lidt milde grøntsager.
Du kan også forsøge med lidt grød og her kan du starte med ris, majs, hirse eller boghvede. Jeg forestiller mig at hun kan få flaske som hun plejer og vil kunne tage den mængde hun plejer, så skemaden kommer ud over det. Sæt hende i skråstolen, når du giver hende skemaden, så hun har ansigtet foran dit og kan spejle sig i dig. Brug din mimik, mmmm-smager godt, åbne munden, smile osv. så det virker rigtigt indbydende.
Nan er fint og helt i orden. Det må hun meget gerne få. Vælling er også okay, men bibehold de to flasker frem mod 6 mdr´s alderen, det er bedre at tilbyde rigtig grød synes jeg. Vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød.
Du kan overveje om du skulle prøve med Nan 1 i stedet for Nan 2. Simpelthen fordi Nan 2 kan mætte lidt mere og da hun samtidig også drikker vælling som kan mætte lidt, så kan det jo betyde at hun ikke helt drikker så meget. Hvis hun således fik mere type 1, så ville hun måske kunne drikke en flaske ekstra og det ville også kunne give en ændring. det kan være et forsøg værd. Det handler nemlig ikke kun om at hun skal proppes og blive mæt, men også om det samlede indtag. Håber du forstår hvad jeg mener.
Det er rigtig fornuftigt at du bruger sele i barnevognen, hvor hun kan falde ud. I hendes egen seng, vil hun dog ikke have mulighed for at kunne trille ud (går jeg ud fra), så her skal du ikke bruge sele. Hun må meget gerne trille omkring og bruge sin krop, det er vigtigt og super godt i forhold til også at kunne begynde at aktivere sig selv lidt. så læg hende så vidt muligt på gulvet, hvor hun kan bruge sig selv. Også selvom hun ikke gider det særligt længe, så lad hende gøre det dagligt - lidt har også ret og øvelse gør mester.
Træk en stofble igennem sutten, så holder den sig lettere ved hendes ansigt, når hun sover og kan således også fungere lidt som sutte-putteklud.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Lille smule grød med lidt frugtmos, vand eller mme af lille kop/snapseglas
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Lille lur
Aften: Lille smule grøntsagsmos, vand eller mme af lille kop/snapseglas
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Nat: Evt. flaske
Du kan overveje om du skal prøve at få en flaske mere i din datter, når hun sover. F.eks. sen aften. Nogle gange har børn jo en fantastisk evne til at kunne spise i søvne.
Du skal naturligvis starte meget langsomt op med skemaden, start med 4-5 tsk og først når hun kan spise mellem ½-1 dl begynder du at give hende 2 gange dagligt.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske