Svar: Lidt blandede spørgsmål. Baby 3 uger.
11. oktober 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med lillebror som lyder til at være en rigtig fint - og sulten dreng. Jeg kan godt forstå du syntes det var svært med amningen, sådan som han spiser:o)
Du skal regne med at han har behov for at få ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige, at hvis han nu vejer 4100g, så skal han have ca 700ml i døgnet. Fordelt på ca 6 flasker (svarende til hver 4 time) vil det blive ca 115 ml pr måltid. Nogle børn spiser lidt mere, andre lidt mindre og det skal der være plads til. Hans behov vil også variere lidt i løbet af dagen, så han nogle gange kun tager 75 ml, og andre gange måske spiser 150ml. Igen skal der være plads til fleksibilitet.
Børn som får flaske gylper ofte lidt mere end børn som bliver ammet. Det er lidt lettere at spise af en flaske, så barnet bliver let lidt "overfodret" og så løber lidt af det over. Det er således normalt. Det er kun hvis barnet gylper så meget, at det begynder at gå ud over vægten og trivselen at man vil gøre noget ved det.
Hormonknopper eller hormonerne har han fået fra dig allerede i graviditeten og også via den mælk, han nåede at få inden du stoppede amning, så det er helt normalt at børn har det. Også selvom de får flaske. De kaldes også for "flyveknopper" fordi de kommer og går og det kan de gøre gennem flere uger. Hormonknopper er oftest røde og lidt bumselignende.
De hvide knopper er måske talgknopper. Dem får han fordi hans hud lige skal vende sig til at "komme ud i det fri" efter at have ligget i vand i maven.
Et bad er godt, hvis huden trænger til lidt fugtighed og nogle gange nødvendigt, hvis barnet har mange knopper. Normalvis behøver man dog ikke at bade hver 2 dag, så vil et bad et par gange om ugen være tilstrækkeligt. Igen må man være lidt fleksibel, idet nogle børn er nødt til at komme i bad, hvis de f.eks. gylper meget og har gylp i hudfolder og bag ørerne. Andre gange så er bad mindre nødvendigt, idet barnet jo også vaskes ved skiftning osv.
Flasker og sutter rengøres efter hvert brug. Du skal være meget omhyggelig med hygiejnen, fordi varm mælk samler bakterier. Mælkerester sidder i skruegangen og på kanterne af flasken samt i låget. Flasker og låg renses med flaskerenser/opvaskebørste, opvaskemiddel og varmt vand. Sutterne gnides med groft salt så de slimede mælkeresterfjernes. Flasker og sutter skyldes grundig og koges under låg i 2-3 minutter i almindeligt vand. Herefter opbevares flasker og sutter tørt og tildækket.
Hvis du har opvaskemaskine kan flaskerne vaskes i den. Du skal dog vaske mælkerester af før flaskerne kommes i maskinen. Og flaskerne bør skoldes efterfølgende for at fjerne eventuelle sæberester.
Læs i øvrigt min artikel: "Når du giver dit barn flaske", som du finder i min artikelsamling.
Du kan rense din drengs øjne med lidt kogt lunkent vand eller købe lidt isotonisk salvand på apoteket (svarer til tårevæske). Du kan rense med en vattot og rense indefra øjenkrogen og ud. Du kan godt massere forsigtigt under øjnene for at se om du på den måde kan hjælpe til med at rense en måske tilstoppet tårekanal.
Og jo, det er rigtigt at man glemmer. Selvom man tænker "det glemmer jeg bare aldrig", så går tiden og så er det glemt. Men så er det jo godt at vi sundhedsplejersker er her:o)
God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske