Svar: Soveproblemer hos 2½ årig pige
29. november 2003
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Kate
Alderen mellem 1½-3 år kræver stor tålmodighed. Det er en spændende men også meget følsom alder. Børn i den alder har ikke evnen til at forestille sig at noget er farligt. Det vil sige at de har svært ved at forstå, hvorfor man ikke må kravle op på bordet, løbe ud på vejen osv. Hen imod treårs alderen får de større forståelse for dette.
Samtidig er det også en periode, hvor børnene prøver grænser. De har behov for at få at vide, hvad de må og ikke må, og samtidig bliver de meget frustrerede, hvis de får alt for mange krav og forbud. På den ene side vil de alting selv og på den anden side er det jo ikke alt de magter. Det giver stor frustration hos især barnet, men også hos forældrene.
Det er vigtigt at man som forældre er både forstående, omsorgsfuld, kærlig og giver barnet den opmærksomhed det beder om, samtidig med at man også sætter grænser. Det er en svær balance.
Jeg tror også din datter er utryg, når hun ikke kan se dig, men hvad sker der? Hvis hun græder og er ulykkelig, så skal hun selvfølgelig trøstes, og du skal også vise dig, hvis hun ligger og kalder, så hun ved at hun ikke er forladt. Men det er også vigtigt at du putter hende, så hun forstår at nu skal hun sove.
Du kan med den alder hun har sagtens indføre et ritual, hvor du læser en lille bog, når hun skal sove. Hos nogle børn er det bedste man kan gøre at gå fra dem, når bogen er læst, da de ellers kræver fuld opmærksomhed i flere timer. Andre børn vil lægge sig til at sove med det samme, når bare de ved at mor sidder ved siden af. Der er jo ikke noget i vejen for at sidde en ti-minutters tid hos barnet, hvis det så sover, men man skal ikke komme ind i en rytme, hvor de ti minutter bliver til halve og hele timer.
Nogle børn har det godt med at ligge i mørke og her kan det være en god idé med et mørklægningsgardin (rullegardin), som lukker lyset fra vinduet ude - især om sommeren. Andre børn har behov for en lille lampe. Der er også børn som har glæde af at lytte til lidt musik, når de skal sove. Her er det en fordel at vælge den samme musik aften efter aften.
Jeg synes I skal forsøge at få hende puttet i egen seng og I må så vurdere hvilken metode og rutine der passer bedst ind i jeres familie. Hvis hun er stoppet med ble og sut uden problemer, så tror jeg ikke at det spiller ind. I skal få lavet en ny god vane, som giver tryghed. Du skal regne med at det tager lidt tid at få lavet en ny vane.
Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske