Svar: Afviser det ene bryst
11. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Bodil
Det sker nogle gange at børn får en favorit side og her er det en rigtig god idé at benytte sig at tvillingestillingen eller det som også hedder indianer stillingen. Kender du det?
Det er den stilling, hvor din datter ligger med benene ud under din arm, så hun således ikke ligger hen over maven på dig, men ligger med hovedet ved brystet og kroppen ud under din arm.
Når du vender din datter på denne måde så kan du snyde hende. Da hun tilsyneladende helst vil ligge ved venstre bryst (hvor hun jo så ligger på sin højre side, så kan du ved at lægge til i tvillingestilling ved højre bryst, få hende til at tro at hun ligger ved venstre bryst, fordi hun fortsat ligger på sin egen højre side - det lyder kryptisk - håber det er til at forstå. Din datter snydes således til at tro at hun er lagt til på venstre side, men rent faktisk er hun bare rykket 30 cm længere mod højre.
Hvis det ikke lykkes, så kan du prøve om du skal lade lidt af mælken løbe ud først, så det ikke strømmer alt for hurtigt. Altså lige tage toppen inden du lægger til.
Hvis det ender med at hun bare kun vil have venstre side, så vil mælken sandsynligvis regulere sig selv, men da du er disponeret for at få brystbetændelse, så skal du være meget opmærksom og det vil måske være nødvendigt en gang imellem at du malker lidt ud fra højre.
Det kan sagtens lade sig gøre at amme selvom man kun ammer fra en side. Det gør kvinder som har fået fjernet det ene bryst og kvinder som får tvillinger jo også.
At hun gerne vil om natten kan du benytte dig lidt af. Her er hun åbentbart så træt at hun ikke orker at "brokke sig" - måske har hun lidt temperament den lille pige? :o)
God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske