Svar: Søvn 8½ mdr
12. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Alderen 8-10 mdr er ofte en meget frustrerende tid. Din datter begynder nu at øve sig meget motorisk og det foregår både i dagtimerne, men bestemt også om natten og derfor er der ofte en motorisk uro om natten på dette tidspunkt.
Hun begynder også at forstå rigtig meget og hendes egen vilje kommer meget mere til syne nu og den næste tid frem. Hun kan blive så ked af det og frustreret og vred, når tingene ikke lykkes og hun kan også være rigtig glad og super skøn. Det er dog ikke usædvanligt at forældre fortæller om, hvor anstrengende de synes netop denne periode er og de ser nogle sider af deres barn, som de ikke havde troet var muligt - "jeg stod bare og kiggede på hende, hun tændte helt af og jeg tænkte hvad sker der, hvem er hun" - det er en beskrivelse som forældre kan komme med - lyder det som noget du kender?
Det jeg vil sige er at det er helt normalt og ikke noget du som sådan kan gøre noget ved. Det bedste du kan gøre er at være opmuntrende, glad og positiv og prøve at støtte hende i den udvikling hun er igang med.
Din datter kan godt være træt, men det kan altså også handle om udvikling og alder.
Hun vil fortsat have behov for en lur om formiddagen og en lur om eftermiddagen, måske sammenlagt 2½-4 timer og så sove om natten, således at hun sammenlagt sover måske 14 timer. Og igen skal du huske at børn er forskellige og der skal være plads til fleksibilitet. Nogle gange så vil de være mere trætte og have brug for at sove lidt mere.
Rigtig god weekend og håber du kan bruge mine tanker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske