Svar: Socialisering på legepladsen
12. oktober 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Ronjas mor
Du har fuldstændig ret i at du vil komme til at opleve mange situationer, hvor andre forældre handler helt anderledes end du ville gøre - men det skal jo ikke forhindre dig i at sætte grænser og prøve at skabe nogle rammer, hvor du og din datter også kan være til stede.
Alle har som udgangspunkt ret til at være i sandkassen og lege med sandtingene. En dreng på 4 år tænker nok ikke så meget over, at han kan komme til at svinge med skovlen og at det kan være farligt for din lille pige - og derfor synes jeg det er helt relevant at du gør ham opmærksom på det og beder ham om at gå lidt til siden.
En dreng på to år, skubber og tager skovlen fordi han ikke har ord nok at bruge og fordi han øver sig i at finde ud af hvordan man skal forholde sig til andre mennesker - hans reaktion hører således til det normale i forhold til hans alder. Der hvor læringen kommer ind er jo, hvis hans mor ville træde til og fortælle ham at man ikke skal skubbe og at man ikke skal tage legetøjet fra nogen og i stedet guide og vise, hvordan man så tager kontakt eller prøver at lege sammen.
Da hans mor tilsyneladende ikke tager initiativ til dette, så er det en balance, hvor meget du skal gå ind i. Nogle gange vil det være fint at du fortæller ham at det var forkert gjort og du så prøver at vise ham hvordan han og din datter måske kan grave i sand sammen, andre gange vil det ikke kunne lade sig gøre og du må så tænke dit og atter andre gange så bliver man nødt til at gå. Det kommer helt an på situationen, og hvormeget man synes man lige vil blande sig der.
Jeg mødte en dag en mor, som var ved at hente sin søn i børnehaven, han ville ikke med hjem og ligeså snart han så hende, så råbte han "gå mor, dumme kælling" - og jeg kiggede naturligvis på dette optrin, hvilket moderen så og derfor grinende og undskyldende sagde "sådan siger han hele tiden i øjeblikket - det er nok alderen"...... Se så tænkte jeg lynhurtigt om det var nu jeg skulle knytte en kommentar eller om jeg bare skulle lade det passere. Ganske kort tror jeg at jeg svarede at sådan ville jeg nok ikke lade mit barn tale til mig - men dybere gik jeg ikke ind i dette.
Bare for at sige at situationerne opstår, nogle gange skal man blande sig og nogle gange skal man ikke.
Håber du kan bruge mine tanker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske