Svar: Sovetider igen
13. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Asanda
De fleste børn vil i 6 mdr´s alderen begynde at kunne nøjes med to lure dagligt, og lige i den periode, hvor de skal gå fra 3 lure til 2 lure, er det lidt svært - både for forældre og for barnet.
Jeg synes det lyder fornuftigt med de lidt faste tider, især fordi du beskriver en meget opmærksom dreng, som har svært ved selv at sige fra og som gerne vil følge med i det hele. Derfor er der en risiko for at han bliver overtræt og derfor sværere at putte, idet man overset at han egentlig er putteklar før han viser træthedstegn - det er her de lidt faste tider kan hjælpe.
Gennemsnitligt vil de fleste børn på 6 måneder ikke have behov for at sove mere end 3-4 timer, samt 10-11 timer om natten, altså ialt sove 14-15 timer. Ofte vil formiddagsluren være den korte lur, således at han kun sover 1 times tid her, men så tilgengæld sover måske 2½ time om eftermiddagen.
I må prøve at få formiddagluren til at passe i forhold til dagplejerens rutiner, så hverdan fungerer for jer alle. Umiddelbart tænker jeg at det måske godt kunne lade sig gøre at han sov formiddagslur kl. 10-11, kommer op og spiser frokost med de andre børn osv. og så bliver puttet sammen med de andre til middagslur herefter - måske kl. 13.
Men som sagt er det en svær overgang. At han vågner om natten kan godt hænge sammen med at han nu passes om dagen og får en masse nye indtryk, som skal bearbejdes. Han drømmer mere og øver sig også motorisk. Hjælp ham med at få en tår vand, få skiftet stilling og blive puttet igen, når og hvis han vågner og se om han så ikke stille og roligt lærer at sove videre.
Tiden arbejder lidt for jer lige nu:o) Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske