Brev:
Vågner op til 10 gange om natten 8 mdr
13. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Vågner op til 10 gange om natten 8 mdr
Hej Helen
Først og fremmest: Tillykke med 'alderskassen', så man kan skrive barnets alder :)
Havde ikke troet, at jeg allerede skulle til tasterne igen - håbede nok på at problemet blot var en fase. Men nu har hun sovet rigtig dårligt i snart 1 måned, og vi er lidt i tvivl om hvorvidt vi hjælper ell. modarbejder en god rutine om natten. Og jeg ville høre om du havde nogle tanker i den forbindelse.
Hun lægges mellem 19 og 20 uden problemer, hvor hun ammes. Her sover hun som regel til kl. 24 (men rigtig mange nætter vågner hun hver time frem til 24 hvorefter hun kan sove et par timer mere). Men generelt har det været sådan, at hun vågner hver time og ofte hver 15 minut i et stræk over tre timer. Hun græder, når hun vågner - nogle gange mere utrøsteligt end andre. Det starter ikke med klynken, det er nærmest et råb ud af det blå og så gråd indtil vi foretager os noget.
Trods, at vi er nervøse for, at hun vækker storebror (det er sket et par gange), så starter vi med at lægge en hånd på maven og sige 'sååååh'. Hvis ikke det hjælper så synger vi. Hvis ikke det hjælper, så en tår vand. Og endelig: hvis alt andet glipper, så tager vi hende op og vugger hende et par minutter og lægger hende igen. Nogen gange er det som om hun bare vil have den helt tætte kropskontakt, og stiller sig tilfreds med at blive lagt igen efter et par minutter.
Men... At alt dette sker med løbende intervaller natten igennem er uholdbart. Jeg synes ikke vi reagerer for hurtigt på hendes opvågning, men tænker også, at hun jo ikke skal ligge og græde.
Og vi spekulerer selvfølgelig over, om der er noget galt: Tænder? (hun har to), maven (men hun trækker sig ikke sammen) eller drømme?
Fra i nat vil vi forsøge at ændre på tingene. Men spørgsmålet er, hvad fremgangsmåden skal være. Vi havde tænkt os, at far skulle gøre det, så vil vi i samme åndedrag fjerne den ene natamning (som plejer at ligge et sted mellem 03-05). Og mor sover så sammen med storebror i den anden ende af lejligheden.
Men hvad skal far gøre med alle de opvågninger? Skal han reagere med det samme (vores erfaring er, at hun blot græder videre, hvis ikke der sker et eller andet) - eller vente et par minutter. Og skal han tage hende op eller for enhver pris sige 'Du kan godt finde ud af det, store pige - far er her, men du skal ligge der i din seng' og IKKE tage hende op?
Det skal lige siges, at hun spiser ok om dagen, så det er ikke sult der vækker hende.
Håber du kan hjælpe lidt med strategien.
Go' weekend,
Moar