Svar: Vågner op til 10 gange om natten 8 mdr
13. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Moar
Nu er det jo jer, der kender jeres lille pige bedst og derfor er det jer, som skal vurdere, hvad den rigtige metode vil være. Jeg tror der er ligeså mange meninger om den sag som der er forældre - og sundhedsplejersker!.
Da I har en erfaring med jer om at hun har brug for at blive holdt om, for at få nærhed og kropskontakt og at hun derved falder hurtigt til ro, så tænker jeg, at det måske hos jer, vil være bedst at far så giver hende dette. Hun må gerne få en tår vand og hun må gerne tages op hvis det er behovet. Alternativet kunne være at far og datter lå sammen på en madras på gulvet i hendes værelse - så var far helt tæt på, så kunne hun ikke få det bedre.
Igen skal man så bare overveje, hvorvidt hun er så bevidst (nogen vil kalde det udspekuleret - det mener jeg ikke børn i den alder er), at hun forventer at det vil være metoden fremover. Nogle gange så handler det dog om at få brudt en vane - f.eks. amningen om natten og få noget andet sat i stedet og i en overgang kan det godt være at ligge tæt hos far.
Nogle gange vil det være nok at far står der med et stille syyy, hjælper hende med at skifte stilling osv. Andre gange vil det være nødvendigt at tage hende op og her tror jeg det er bedre at tage hende op og få hende beroliget imens hun stadig er forholdsvis rolig, i stedet for først at gøre det, når hun er blevet rigtig ulykkelig. Det handler jo netop ikke om at hun skal blive rigtig ked af det, men at lære hende at hun trygt kan lægge sig til at sove videre.
Det lyder ikke som om hun har ondt, men mere som en fase -selvom du synes det måske har varet længe, så er det sådan at børn i 7-10 mdr´s alderen har behov for at være sammen med forældrene for at vide at man er der. De kan ikke forholde sig til at man er lige inde ved siden af. De øver sig i at bevæge sig væk fra forældrene (ses når de kravler). Fra at sidde på skødet, sidder de på gulvet og stille og roligt bevæger de sig ud i verden, tjekker tilbage at man nu er der, kommer evt. hen får en kys og et kram og kravler ud i verden igen - hele tiden sikrer de sig at man er der for dem, og så tør de gå lidt videre.
Sådan er det også om natten - de har brug for at vide at man er der for dem, så det synes jeg naturligvis far skal være. Og hun skal ikke være helt ulykkelig.
Hjælper dette jer videre, så I tør gå igang med natten? Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske