Svar: Flaske og mad 8 mdr
13. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Det lyder som en rigtig god idé at gemme lidt af aftensmaden fra dagen i forvejen og servere det for din datter til frokost. På den måde lærer hun at spise jeres mad og lærer også at tygge og arbejde med føden på en anden måde.
I takt med at hun bliver bedre til at tygge, så vil du også kunne give hende brød, ost i stænger, grøntsager i stykker og lignende som mellemmåltid. Nogle børn er lidt hurtigere til det med at tygge end andre er, og det er okay. Det vigtigste er at hun bevarer interessen for det.
Hvis hun kan lide øllebrød, så kan det også bruges som mellemmåltid, idet hun jo så får lidt rugbrød i en eller andet form og samtidig vender sig til rugbrødssmagen. Oven på øllebrød kan hun også få mælk.
Mælk kan hun drikke af en kop og det bliver hun også stille og roligt bedre til. Du kan servere mælken lun eller kold og se hvad hun bedst kan lide. Du kan også tænke lidt alternativt og f.eks. blende en banan med lidt mælk, så får hun jo lidt bananmilkshake og det kan være hun bedre kan lide dette når det er blendet sammen, end hun kan lide det hver for sig. Og det er helt okay, det må hun gerne få.
Du kan også se om du kan finde drikke yoghurt som er lavet på sødmælk og som ikke har for højt et sukkerindhold - som alternativ til tykmælk - måske kan det lade sig gøre.
Kan hun lide frisk frugt og friske bær? Nu er det lidt svært med bær på denne årstid, men der er stadig lidt bær at få i butikkerne. Vindruer, som er skrællet, og skåret i meget fine stykker kan også gives - men de kan være slemme til at sætte sig i halsen, så pas på. Melon er også blødt og godt. En moden pære er lettere at spise end en hård og også lettere end æble. Kiwi og blommer, ferskner osv. som skrælles kan være godt.
Kære Mette, hun er kun 8 måneder - det er okay at hun lige skal have lidt tid. Du gør dig rigtigt mange gode overvejelser og det skal nok komme. Hun er jo interesseret og vil gerne rigtigt mange ting, så tiden hjælper jer også lidt videre.
Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske