Svar: Nattero - 2 piger
13. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Annemette
Det lyder som to dejlige piger I har jer der:o)
Omkring jeres ældste datter, så tænker jeg at hendes opvågninger om natten kan handle om hendes alder, og at hun med den alder hun har nu, drømmer mere og også kan begynde at drømme lidt mere uhyggeligt. For børn på 2½ år begynder "farerne" at komme lidt frem, hun har måske en lille bevidsthed om at hun f.eks. kan blive væk, at hun kan slå sig, hvis hun klatrer op og falder ned, eller at det er svært at komme ned selv, hvis man først er kommet lidt højt op.
Det at verden på den måde opleves større gør at hun drømmer mere og måske derfor vågner. Samtidig er hun jo også blevet storesøster og har en lillesøster som nu fylder lidt mere. Hun tager måske hendes legeting, kravler efter hende osv. Det stiller igen nogle nye krav til hende som storesøster og det er svært at tackle når man selv endnu ikke er særligt gammel. Når man er 2½ er man jo stadig en lille pige.
Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at mor står op og trøster storesøster om natten, hvis det er mor, som bedst får hende til ro. Nogle gange forgår det hele måske mere eller mindre i søvne, hvor jeres datter sætter sig op i sengen og græder imens hun faktisk sover. Og her er det vigtigt bare at betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove igen og at I er der for hende. Nogle gange skal man ikke sige for meget, men bare putte hende igen, evt. give hende en tår vand og så sove videre.
Det er rigtig fint at hun har mulighed for at komme i soveværelset om morgenen, så føler hun heller ikke at hun er tilsidesat i forhold til sin lillesøster.
Med hensyn til at være en mor pige, så hænger det jo nok sammen med at mor hele tiden har været der mest, fordi far arbejder. Men det kan også hænge sammen med at mor har brugt en del tid på lillesøster f.eks. under amning, hvor du har siddet med den lille rigtig længe. Så storesøster har nu særligt brug for at få sin del - hun synes ikke det er så sjovt at skulle dele mor med en anden.
Det vil være sådan i perioder at børn holder sig mere til den ene forælder end til den anden og det skal der være plads til. I takt med at hun bliver ældre kan I godt forklare hende at det f.eks. er far som putter og mor skal nok komme og sige godnat - men det er hun nok for lille til at kunne forstå endnu.
Med hensyn til lillesøster, så tænker jeg at hun for det første kan vågne fordi hun øver sig motorisk. Børn i den alder har det med at lægge sig i en stilling, hvor de ikke kan finde ud af at få sig lagt dejligt igen og så vågner de op grædende. Her har de brug for hjælp til at skifte stilling, evt. få lidt at drikke og så blive puttet igen.
Samtidig lyder det også som om at hun er sulten om natten og I skal være opmærksomme på at hun spiser nok og drikker nok i dagtimerne. Det er vigtigt at hun ikke er har travlt med verden omkring sig at hun "glemmer" at drikke nok om dagen og i stedet gør det om natten. Hun bør tilbydes vand om natten og ikke mælk, hvis du ammer om natten, så mætter mælken for meget og hun er så ikke sulten nok om dagen. Det vil således være en dum cirkel at komme ind i.
Hun har fortsat brug for en del mad i løbet af dagen. En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen (06-07): Evt. Amning
Morgen (8): Havregrød eller øllebrød evt. med frugtmos om mælk, mælk eller vand af kop
Formiddag: 1 bolle med smør og ost, banan eller anden frugt. Mælk af kop
Sove formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af forskellige grøntsager (majs, gulerødder, ærter osv.) eller grøntsagsmos, vand eller mælk af kop
Sove middaglur
Eftermiddag: En lille skål tykmælk med rugbrødsdrys/bær/frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt. Vand af kop
Før aftensmad: Lidt grønt at sidde med, som til frokost (rart at få lidt imens du gør aftensmaden klar). Vand af kop
Aften: Familiemad, kylling, laks, frikadeller, pasta osv. Frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten og ammes inden (20)
Sen aften (22-23): Evt. amning i overgangsperiode inden du selv går i seng.
Nat (24-06): Vand
Med hensyn til honning, så er det sådan at honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer som kan medføre sygdommen botulisme. Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.
Riskoen for at din datter får botulisme er sandsynligvis lille, hvis hun spiser mormors boller, men da bakterien er meget hårdfør, så ville jeg anbefale at du ventede med lige netop de boller til den yngste er blevet 1 år.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske