Svar: Vælling - 3 mdr.
13. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære D.G.
Vælling hører til tilskudsblanding, hvilket betyder at det kan gives som tilskud til anden mad (skemad eller mælk). Vælling anbefales først fra 4 måneders alderen, fordi det indeholder mere protein end almindelig modermælkserstatning og det er vigtigt at børn ikke tilføres unødigt meget protein, da det kan påvirke deres nyrefunktion.
Det lyder helt rigtigt at din dreng er ved at være mere sulten, man ser ofte appetitspring hos børn omkring 3 månedersalderen. Det bedste du kan gøre er derfor at lægge ham hyppigere til brystet, fordi du ved hyppig amning øger din mælkemængde. Det giver således mere mælk at lægge ham til hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Hvis det ikke lykkes for dig at øge din mælkemængde, så kan du prøve at give ham en flaske med almindelig modermælkserstatning af type 1. Almindelig erstatning kan godt mætte mere end modermælk, så du kan forsøge med det.
Hvis du efter 4 måneders alderen gerne vil forsøge med vælling, så kan man købe industrielle vællinger som f.eks. ris- og majsvælling. Man kan også købe vælling med forskellig frugtsmag. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød, derfor vælger nogen at springe vællingen over og går i stedet direkte til grød og mos.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske