Svar: Vælling eller mælkeerstatning
13. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Bodil
Hvor meget du kan give afhænger af, hvorfor du ønsker at give flaske. Hvis du ønsker at flasken skal gives i stedet for en amning, så skal din datter have en forholdsvis stor mængde. Sandsynligvis mellem 150-200ml på en gang. Hvis du ønsker at supplere amningen med mælk, så drikker hun noget mindre på flasken.
Hvis du vil give vælling, så bør hun ikke få mere end max 400ml så længe hun er under 6 måneder. Ofte giver man en enkelt flaske vælling (200ml) om aftenen inden barnet skal sove. Man kan også give lidt vælling eller mme af en kop sammen med skemaden - her behøver du ikke give flaske. Du kan også bare give vand af kop, da din datters mælkebehov jo bliver stillet hos dig.
Hvis du begynder at give mme dagligt og når op på mindst 400ml ialt, så behøver du ikke give jerndråber. Ellers skal hun når hun er 6 måneder gammel tilbydes jern dagligt, da du ammer.
Håber dette er svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske