Svar: Flytning, søvn og skærer tænder
14. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Hej Lotte
Som du selv skriver, så er der sket rigtig meget omkring Johan de sidste måneder og jeg ved at du selv har været meget opmærksom på, hvordan du skulle skåne ham i flytningen mellem Indien-Danmark-Kina (og måske Indien indimellem?). Det er naturligt, at dette et eller andet sted stresser ham og er svært for ham - også selvom han finder tryghed fordi mor er til stede hele tiden:o)
Jeg synes det er rigtig godt at I har givet ham trygheden ved at lade ham sove hos jer og mit bud på hans opvågninger er at det skyldes han behov for tryghed og ikke fordi han er sulten.
Samtidig har han nu en alder, hvor han har ekstra meget behov for at vide er I er der for ham. Han er aldersmæssigt i separationsfasen, hvilket betyder at han har brug for at vide at I er der, samtidig med at han øver sig i også at være selvstændig og turde bevæge sig ud i verden på egen hånd. Det er en alder som i forvejen er præget af lidt mere gråd, pylren og utilfredshed i løbet af dagen, og også en urolig nattesøvn. Børn i denne alder sover uroligt både fordi de øver sig motorisk og fordi de drømmer mere og skal bearbejde dagens oplevelser i drømme - men også fordi de har behov for at se og være nær, for at vide at de ikke er forladt.
Så midt i denne fase, hvor alle børn reagerer på en eller anden vis, har jeres lille Johan også skulle forholde sig til flytning - og det er som du selv skriver en rigtig stor omvæltning og helt naturligt at han reagerer - og reagerer om natten, selv om du ikke synes at kunne mærke noget særligt på ham om dagen.
I forhold til hans alder, så vil de fleste børn kun sove 2 gange dagligt og således ikke have behov for at powernappe sidst på dagen, med mindre de har sovet rigtig dårligt om natten inden eller generelt af en eller anden grund ikke har fået sovet nok. De fleste børn vil i Johans alder kunne sove mellem 3-4 timer om dagen og så sove 10-12 timer om natten, således at de samlet får ca. 14, knap 15 timers søvn ialt.
Så umiddelbart tænker jeg at jeres lille dreng godt kan undvære en powernap om eftermiddagen og så forhåbentlig sove lidt mere om natten. Samtidig tænker jeg at det er fornuftigt nok at lade ham sove for sig selv, altså i egen seng.
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt han vågner flere gange om natten, eller om det er kl. 24 og så igen kl 04. Hvis han vågner gentagne gange natten igennem, så er løsningen nogle gange at lægge barnet på eget værelse, men hos jer kunne det godt lyde som om at det er for svært. Derfor tænker jeg at Johan måske kunne lære at sove i sin egen seng i jeres soveværelse, så var han stadig tæt på uden at ligge direkte hos jer og I kunne så berolige ham med lette kærtegn og en beroligende stemme om natten. Stille og roligt, når han så havde vænnet sig til sin seng, så kunne han så blive flyttet i eget værelse.
Med hensyn til at skære tænder, så hører dette også alderen til og det er en forfærdelig lyd. Det lyder bestemt også som om jeres lille dreng gør det lidt meget og voldsomt, hvis han ligefrem har knækket en tand på det. Mange børn skærer tænder, både når de sover, men også i vågen tilstand. Det generer ofte barnet mere end forældrene.
For de fleste børn vil det gå over af sig selv og bare være en dårlig vane, de har fået i en periode. Hvis det fortsætter kan du overveje om du skulle tale med en tandlæge.
Du kan forsøge at aflede ham ved at give ham noget at drikke, noget at bide i, en tandbørste eller lignende, men ellers er der ikke så meget at gøre ved det. Stikker du fingeren i munden på ham, så bider han dig bare:o)
Jeg ved ikke om du kan bruge lidt af mine overvejelser. Skriv igen hvis noget skal uddybes.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske