Svar: Vil ikke spise - 7 mdr.
14. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Nu er det jo meget svært for mig at vurdere, når jeg ikke kan se din dreng, men der er dog nogle ting du kan overveje. Så jeg vil nævne lidt af mine tanker og så må du selv vælge til og fra.
For det første tænker jeg om din dreng er forstoppet. Du skriver at han har haft meget hård mave og derefter diarré lignende afføring og opkastning. Samtidig med dette er hans appetit faldet markant.
Det bør jo være en læge som vurderer om han kan have forstoppelse. For det er klart, at hvis han intet har spist, så er det også begrænset hvor meget afføring der kan komme ud - så det skal naturligvis medtænkes. Men samtidig så kan det jo også godt være at han har en knold af hård afføring stående, hvor der kommer lidt tynd afføring ved siden af (derfor en diarré lignende afføring) og det at der er "stop" i maven/tarmene nedsætter jo naturligt appetitten. Lysten til at spise kan godt være der, men fornemmelsen af at være fyldt op, kommer jo meget hurtigt.
Min umiddelbare tanke er derfor at I skal prøve at få så meget væske i jeres lille dreng som overhovedet muligt. Samtidig kan I overveje at give ham en masse laktulose for at se om det kan få sat gang i maven, alternativt måske et lille klyx, som han skal have i endetarmen.
Husk dog på at det også kan være at han er ramt af en virus og derfor bare ikke har lyst til at spise i øjeblikket - så derfor er en lægelig vurdering en god idé.
Derudover tænker jeg at jeres dreng har brug for mange flere fibre for at holde sin mave igang. Da han får yoghurt 2 gange dagligt, samt vælling, så kan det faktisk godt være med til at maven går i stå. Jeg synes derfor I skal forsøge at give ham grøntsager idet han derigennem får lidt flere fibre. Sødmælk og andre komælksprodukter bør først efter 9 mdr´s alderen udgøre en større del af hans indtag. Samtidig synes jeg også at I skal give ham lidt frugt i løbet af dagen.
Det lyder som om han er rigtig god til at spise rugbrød og tygge, selvom han endnu ikke er så gammel og det er rigtig godt da brød også indeholder fibre. Jeg tænker at det kunne være en god idé at lave lidt grøntsagsmos til ham enten som mellemmåltid eller sammen med rugbrødet.
En plan for dagens måltider kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, vand eller mælk af kop
Mellemmåltid: Grøntsagsmos eller frisk frugt/bær, frugtmos evt. med lidt mælk på, vand af kop
Froskost: Rugbrød, gerne med grøntsagsmos med kød til, vand eller mælk af kop
Mellemmåltid: Lidt grød med lidt frugtmos eller frugtmos evt. med lidt mælk på eller frisk frugt, vand af kop
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand eller mælk af kop
Evt en flaske vælling inden han skal sove
Hans mad skal til at tage meget mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hvis I f.eks. får frikadeller (kød/fisk), så kan han sagtens spise lidt af det inderste af en frikadelle. Hvis I får lidt ris med lidt sovs, så kan han også få dette, hvis I laver en gang millionbøf hvor kødet ikke er stegt hårdt på panden, men mere har kogt med lidt løg og krydderier i en brun sovs - så kan han også få det. I det hele taget gælder det om at tilbyde meget mere af det I får og ham må gerne få mad som smager af noget.
Ofte er rodfrugter rigtigt godt, da de har en kraftig smag. Idéer til grøntsager kan være: Forskellig slags kål - savoykål, grønkål, rosenkål mv., ærter, majs, grønne bønner, porrer, tomat uden skræl, avokado, squash, selleri, spinat, persillerod, pastinak osv.
Han må få alle grøntsager dog er det sådan at i spinat, selleri, fennikel og rødbede er nitrat. Det betyder at netop disse 4 grøntsager ikke bør udgøre mere end 1/10 af retten eller gives hver 14 dag. Det skal ikke afholde dig fra at bruge dem engang imellem, netop fordi det smager og det vil han sikkert kunne lide.
Hvis I spiser kylling, laks, torsk osv. lavet i ovn, så kan han også sagtens få lidt af dette. I kan også bruge lidt tun, makrel, rogn osv. det er okay og det kan være lettere at få fisk i grøntsagsmosen på den måde.
Så når I nu får gang i maven, så er det rigtig vigtigt at I begynder at give mere varieret mad og tænker meget mere i jeres mad, så der kommer flere fibre og meget mere variation. På den måde hjælper I også jeres lille drengs mave til at holde sig i orden. Gem evt. lidt af aftensmaden i køleskabet og server det næste formiddag. Ellers kan I en gang imellem købe nogle af de industrielle produkter på glas.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske