Svar: Præmatur baby og flaske spisning igen
15. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Jeg har valgt at lægge dit brev her på siden, idet jeg tænker at andre som læser det, måske vil kunne henvise dig til et sted.
Jeg kender desværre ikke nogen børnelæge som jeg lige kan henvise dig til. Jeg tænker dog på om du mon skulle bede om at få en henvisning til en spædbarnspsykiatrisk afdeling. Da jeg kan se du bor på Sjælland så findes der sådanne afdelinger både på Glostrup og Bispebjerg hospital.
På en spædbarnspsykiatrisk afdeling er ansat psykiatere, psykologer, sygeplejersker (evt. sundhedsplejersker) som arbejder med familier og børn som har det svært af den ene eller anden grund. Min tanke er at man her vil kunne lave en psykologisk vurdering af din datter. Med dette mener jeg en vurdering af, hvad type mad hun f.eks. skal tilbydes (altså grovhed og konsistens) og hvordan hun skal tilbydes det, for at få en optimal spisesituation.
Samtidig vil man også gå ind og se på jer som forældre, for at vurdere om der er noget I kunne gøre anderledes. Nogle gange gør man tingene på en uhensigtsmæssig måde uden at vide det og det kan derfor være rart at få øjne på ude fra, som kan guide og fortælle en, hvad man kan prøve i stedet - hele tiden ud fra hvor barnet er henne i sin udvikling.
Jeg har tidligere arbejdet på en spædbarnspsykiatrisk afdeling og her har jeg mødt børn som af forskellige årsager havde svært ved at spise og svært ved at fornemme sult og mæthed. Disse børn møder jeg også i den kommunale sundhedspleje, så du er bestemt ikke den eneste, som oplever dette problem.
Selvom man får tvillinger, så kan de jo være meget forskellige og skal ikke altid have tingene ens og jeg synes det lyder rigtig fornuftigt at du får hjælp til at nogen udefra kigger på jeres situation. Det vil være en god idé, hvis I kunne komme et sted, hvor "professionelle" kunne være tilstede over længere tid og således bistå dig, både når din datter skulle sove, spise osv.
Jeg kan desværre ikke komme med gisninger om, hvorfor din datter spiser som hun gør - eller ikke spiser:o) Jeg synes ikke din datter skal tabe sig, men at vægten stagnerer når hun går igang med skemaden er ikke usædvanligt. Måske ser du også dette hos hendes søster? - uden at man skal sammenligne i øvrigt. Jeg kan derfor ikke fortælle dig om det er fødslen eller andre ting, som gør sig gældende, men det findes der folk som er uddannet til at gennemskue - det kræver bare at I henvises til et sted, hvor nogen kan følge jer over flere timer.
Jeg kan godt forstå din bekymring. Du har trods alt to andre børn, som trives og spiser uden større problemer - så derfor tænker du naturligvis på, hvorfor hende her ikke gør det. Og jeg ville ønske at jeg kunne svare dig på det, men det kan jeg desværre ikke. Jeg synes dog din bekymring lyder relevant og jeg synes også det er relevant at du taler med jeres læge om muligheden for at få en udredning af jeres datter - netop da du har et sammenligningsgrundlag.
Jeg sender dig et stort knus og jeg hører jo nok fra dig igen:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske