Svar: Nattesøvn - længde
16. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Kære M og A
Der kan være flere grunde til at jeres dreng vågner om natten og selvom I ikke ønsker fokus på væske/flaske, så lyder det faktisk som om han ikke drikker særlig meget i løbet af dagen. I beskriver selv at hans flaskeindtag om dagen er et problem og at det let bliver en "kamp" for jer og ham. Men det kan altså godt være der at hunden ligger begravet.
Jeg synes ikke I skal begynde at give ham mad om natten, men vand kunne måske godt være en mulighed eller I kunne måske forsøge at give ham en flaske i søvne sen aften, inden i selv går i seng. Altså f.eks. omkring kl.23. Det kunne godt få betydning for hans opvågning om natten og gøre at han lige kunne sove lidt længere. Det ville være dejligt for jer alle - også for ham.
Når man ser på jeres dagsplan i øvrigt, så ser det fint ud. Han har en alder, hvor den sene lur på ½ time måske vil kunne springes over nogle gange og også dette vil kunne få indflydelse på nattesøvnen.
Børn drømmer om natten og det at han vågner med et skrig, kan godt tillægges drømme. Det kan god også være tænder som er på vej, eller at han bliver vækket af en lyd som forskrækker ham. Når han står ude og sover i barnevognen vil der jo vilkårligt kunne være mange lyde, som han kan vågne forskrækket af.
Mit umiddelbare forlag er derfor at I prøver at fylde ekstra mælk på jeres lille dreng inden I selv går i seng, så han således er fyldt godt om til natten. Hans indtag om aftenen er ikke stort og han gider snart ikke flaske mere - derfor forsøge at give ham den imens han mere eller mindre sover.
Fortsat held og lykke og beklager at man ikke helt kan komme uden om væskeindtaget:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske