Svar: Vågner ved sengelægning
16. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære forældre
Når jeres datter vågner med et spjæt, så skyldes det sandsynligvis at hun er er ved at skifte søvnfase. Altså på vej over i den lidt dybere søvn.
Måske kender I fra jer selv, det med at spjætte, når man er lige ved at falde i søvn - vi mærker et spjæt, som om man er ved at falde, men ved hvad det er og sover derfor videre. Jeres datter mærke også "dette fald" og det sætter gang i mororefleksen som hun har - i stedet for at komme videre i søvnen, bliver hun bange og vågner, græder.
Samtidig lyder hun til at være en meget opmærksom pige, der gerne følger med i alt. Hun har måske derfor særligt brug for i øjeblikket at blive taget op og bliver betrygget i at der ikke sker hende noget, at hun kan tage det stille og roligt.
Nogle gange hjælper det at svøbe børn, simpelthen fordi svøbet gør at hun ikke er i stand til at spjætte med armene, men bliver holdt sammen. Det er derfor det første I kan gøre.
Da hun reagerer på at blive lagt fra favnen, så vil svøbet også kunne hjælpe hende her. Hold hende svøbt i jeres arme og vug hende stille og roligt - fortsat svøbt - imens I lægger hende fra jer.
Samtidig tror jeg også I skal prøve at skabe lidt mere faste rutiner for dagslure og putning/putteritual i løbet af dagen og stille og roligt prøve at lære hende at sove for sig selv og ikke komme fra favn og over i f.eks. barnevogn. Prøv derfor at lægge hende til at sove lige inden hun falder helt i søvn, så hun lige misser med øjnene og oplever at hun bliver flyttet. På den måde kan hun forhåbentlig stille og roligt lære at falde i søvn uden favnen og vil derfor heller ikke reagere så voldsomt når hun vågner. Så ved hun jo hvor hun er.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske