Svar: Ok at droppe jern-dråber?
16. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Kære A
Hvis du med sikkerhed ved at din datter får mindst 400ml jernberiget modermælkserstatning (vælling tæller også med) dagligt, så behøver du ikke give jern ved siden af. Men det kræver altså mindst 400ml.
Hvis din datter kun når op på f.eks. 350 ml mme, så skal der gives fuld jerndosis ved siden af.
Hvis man laver en udregning af jern i modermælkserstatning, så vil det fremgå at det ikke passer med det anbefalede indtag. Ifølge sundhedsstyrelsen er dette dog helt i orden, idet børn lettere optager jern via modermælkserstatning. Derfor vil der være denne forskel. Men sundhedsstyrelsen anbefaler således også at man så sikrer sig at barnet får de 400ml.
Hvis din datter ikke når op på den mængde, så vil jeg foreslå dig at du prøver den nye babyfer fra Medic Team. Babyfer er et pulver som ikke smager af noget. Det er i doseringsbreve og jeg vil foreslå at du drysser et brev ud på en spiseskefuld frugtmos. Frugtmos vil hjælpe på optagelsen af jernet og så smager det sødt og lækkert, samtidig holder lidt frugt også gang i maven - især hvis du vælger æble, pære, svesker. Ifølge Medic Team skulle det nye babyfer ikke virke stoppende på samme måde som jerndråber kan gøre.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske