Svar: Næsten 3 år - leger ikke med andre børn
16. oktober 2006
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære far og mor
Tak for jeres brev. Jeg kan godt forstå jeres bekymring og det lyder også som det bekymrer jeres dagplejer.
Jeg synes for det første at det vil være en rigtig god idé at I holder et møde med dagplejer og den nye pædagog. Man må gå ud fra at den nuværende pædagog laver en mundtlig overlevering omkring dagplejere og børn. Hvis ikke, så vil det under alle omstændigheder være relevant at jeres dagplejer taler med jer og hende om, hvordan I bedst kan hjælpe jeres lille dreng.
Når det er sagt, så tænker jeg at jeres lille dreng jo stadig bare er en lille dreng og han har brug for hjælp til at lære at lege med andre børn. Børn er forskellige og har derfor brug for at man hjælper dem på forskellig vis. Børn ligner også deres forældre.
Så hvordan er I forældre? Er der nogen af jer, som er mere tilbageholdende, helst lige vil se alle lidt an, helst holder jer lidt i baggrunden og ikke bare buldrer frem? Det kunne jo være at han ligner en af jer.
Hvis børn er meget forsigtige af natur, så hjælper det ikke noget at sige: "Prøv at se de andre børn, du kunne da også gå hen og lege med de andre" - det virker som at slå ham oven i hovedet og han får hurtigt en rolle og en opfattelse af sig selv om at han ikke er som de andre og ikke er god nok. I stedet bør man tage ham ved hånden og guide ham, hjælpe ham, henvende sig for ham, sidde hos ham med de andre, svare for ham hvis det er nødvendigt osv. Altså stille og roligt vise ham vejen og ved selv at være rollemodel lære ham, hvordan man gør dette her.
Det handler altså om at støtte ham i kontakten med andre børn og direkte tage ham ved hånden og hjælpe ham. Hvis han vægrer sig, så betrygge ham i at man er der og nu gør vi det her sammen.
Der sker nogle gange det, at man får givet sin lille dreng rollen som "den generte" og det er meget vigtigt at han ikke oplever at man nærmest forventer dette af ham. Derfor er det vigtigt at man hjælper ham og viser ham hvordan man gør, så han kommer ud af denne rolle.
I skal naturligvis overveje om der er sket noget, som kan gøre ham utryg på nogen måde, men det lyder som om at det har været mere eller mindre sådan altid og derfor tænker jeg at det handler mere om at det er sådan han er. Det vigtige er så bare at finde ud af, om det er en rolle en vane I kan være med til at bryde eller om det er noget som bunder dybere.
Hvis I mener det kan være noget som bunder dybere (jeg kender jo ikke jeres dreng), så kan I overveje om I skal få en snak med en børnepsykolog. I kan ringe til kommunens PPR afdeling og tale med en psykolog der. I kan tale med dagplejen om, hvorvidt en bestemt psykolog er tilknyttet dagplejen og bede om kontakt til denne psykolog.
Det er nogle meget psykologisk mekanismer der går igang og jeg er jo desværre ikke uddannet til at kunne gennemskue dette. Her kan en børnepsykolog hjælpe. Jeg håber dog at I kan bruge mine overvejelser.
I forhold til flytning, så må I se hvad tiden bringer. Finder I allerede nu ud af, hvordan I kan hjælpe jeres dreng bedst muligt, så tager I jo denne viden med det nye sted. Finder I i fællesskab med dagplejer, pædagog, psykolog osv. ud af at jeres dreng har brug for dagpleje eller lignende mindre omgivelser, så må I tage denne viden med jer, når I flytter og derfor ikke vælge institution det nye sted.
Jeg tænker dog at en børnehave eller integreret institution ikke behøver være et problem. Nogle gange trives børn bedre større steder, for her er måske lige netop den legekammerat som han går i spænd med - det sociale udvalg er større, hvis I forstår hvad jeg mener. Der er også flere øjne på, flere pædagoger og derfor også flere personer til at guide og få ham med ind i en god gruppe af børn.
Samtidig vil det at han er samme sted som lillesøster en tryghed for ham, hvis han hører til de lidt forsigtige. I må se hvad tiden bringer.
Rigtig meget held og lykke:o) Og jeg vil meget gerne have en tilbagemelding, hvis der sker ændringer med jeres lille dreng. Så bliver også jeg lidt klogere.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske