Svar: Dagsplan - 6 mdr.
17. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Eline
Jeg synes også det lyder af for meget, hvis din dreng nu er oppe på at drikke 400ml mme om natten. Det er måske også derfor at han ikke spiser mere end ½ dl. om morgenen, hvor jeg tænker at han godt måtte tage det dobbelte.
Hvad ville der ske, hvis du gav ham mælk sen aften, vand midt på natten og mælk tidlig morgen (6.00) og han så fik en god portion grød hos dagplejer, en flaske og så puttet og rutiner som ellers.
Planen for dagen ser jo umiddelbart fin ud, og det er dejligt at han tager så godt imod flasken og mme. Han drikker rigtig godt, og mælkeindtaget skal forsat være stort, men ikke om natten:o) Det er derfor vigtigt at mælken ikke udgør så stor en del at det tager pladsen op for den egentlig grød og mos som skal mætte ham mere og gøre at han sover om natten.
Prøv derfor at se om I kan få mere grød og mos i ham, altså større mængder (mellem 1-2 dl) og gerne 3 gange dagligt, det er fint. Grød og mos efterfølges så af en flaske med mme. Han tilbydes nu ca 800ml mme om dagen og det er meget flot. Han må gerne få en liter, hvis han har behov for det, men mere synes jeg ikke han skal have - det bør dækkes af skemaden.
Med hensyn til aftensmad, så kan du ikke forvente at han kan klare klumper før han er ældre. Du må derfor meget gerne give ham moset og blendet mad om aftenen og det er vigtigt at han her spiser et godt måltid som så afsluttes med mælk, så han kan sove om natten. Lige nu skal du fokusere på at få en mæt dreng, mere end på hvordan konsistensen er.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske