Svar: Overgangskost og søvn - 6 mdr.
17. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
De fleste børn klarer sig forholdsvis længe med 3 måltider skemad og vil først omkring 7 mdr´s alderen have behov for et 4 skemåltid. Dermed ikke sagt at din datter ikke kan have behov for 4 måltider, men mere for at sige at børn generelt har behov for rigtig meget mælk ved siden af deres skemåltider.
Der skal således fortsat en del mælk til og det skal gives enten som amning, via flaske eller drikkes af en kop. Når børn bliver ammet, så er det altid svært at vurdere, hvor meget de egentlig får, men et godt bud vil være at din datter drikker ca 1 liter hos dig i døgnet. Hvis du ikke ammer, skal mælken således fyldes på, på en anden måde.
En plan for dagen med 3-4 måltider skemad og amning kunne se således ud:
Tidlig morgen: Evt. amning, dejlig måde at vågne på.
Morgen/tidlig formiddag: Grød, evt. med frugtmos, MME eller vand af kop
Formiddag: Puttes til formiddagslur, evt. amning inden
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk. MME eller vand af kop.
Puttes til middaglur og ammes evt. inden
Eftermiddag: Evt. lidt grød eller lidt frugtmos med mme/sødmælk på (som gammeldags frugtgrød med mælk), vand eller MME af kop
Evt. en powernap, som stille og roligt forsvinder
Aften: Aftensmad, grøntsagsmos med kød/fisk og stille og roligt mere familiemad. Vand eller MME af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Evt. amning, fordi hun så gerne skulle sove i tidsrummet mellem 24-06.
Det vil være en fordel at den ene amning, som ligger om natten bliver flyttet hen til lige inden du går i seng. Jeg vil derfor foreslå at du prøver at lægge hende til brystet inden du selv går i seng, hvor hun sandsynligvis kan spise i søvne. Fra 6 mdr´s alderen behøver børn rent ernæringsmæssigt ikke længere mad om natten. Du kan derfor prøve med amning inden du selv sover og så lade far give vand, hvis hun viser tegn på tørst midt om natten.
Det kræver øvelse at lære at drikke af kop og derfor vil hun sandsynligvis ikke være gammel nok til at kunne tage sit behov for mælk af en kop, med den alder hun har. I takt med at hun bliver ældre, bliver hun bedre til dette. Omkring 9 mdr´s alderen vil de fleste børn kunne nøjes med amning 2-3 gange dagligt (morgen, evt. eftermiddag og aften) og så få resten af deres mælkebehov dækket via mælk, mme og andre mælkeprodukter i løbet af dagen.
De 200ml mme din datter får via maden har ingen indflydelse på hendes jernbehov. Da hun ikke får flaske er det nødvendigt at du giver hende jern ved siden af.
Når hun vågner om natten, så prøv om hun kan puttes ved at I hjælper hende med at skifte stilling og en beroligende hånd og et stille syss - inden I automatisk kommer sutten i munden. Ellers kan I risikere at hun gentagne gange vågner om natten når hun taber sutten og forventer at I kommer den i munden på hende. Man taler om vanebetinget afbrudt søvn.
Tror jeg kom igennem det hele. Rigtig meget held og lykke. Det lyder som en fin pige I har jer der:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske