Svar: Spørgsmål om negle, appetitspring, savl og pasning
17. oktober 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Lærkes mor
Jeg svarer lige på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:o)
Vedr. Lærkes tånegle, så er det meget vigtigt, når I klipper hendes negle at neglene klippes lige over, dvs. I skal ikke umiddelbart runde neglene ned ved siden. Små børns negle kan godt nogle gange se lidt sjove ud, uden at det betyder noget, men for en sikkerheds skyld kan I jo godt lige spørge lægen, hvis I alligevel skal forbi en dag.
Med hensyn til appetitspring, så ses dette ofte omkring 5 ugers alderen og omkring 12 ugers alderen. Men det ses også ind imellem at børn tager nogle dage, hvor de dier hyppigere for at sætte mælkeproduktionen op. Det er smart at det kan lade sig gøre sådan.
Man har lavet nogle undersøgelser som viser at børns enzymer ændrer sig gradvist. Det er enzymerne i mave og tarmsystem, men også i spyttet - tingene hænger jo sammen. Dette ses især omkring 2 mdr´s alderen og omkring 4 mdr´s alderen, hvor børn begynder at savle meget. Det er således helt normalt og har ikke noget med tandfrembrud at gøre, som mange forældre ellers tror.
Det er super flot at Lærke er begyndt at bruge sine læber og lave læbelyde allerede. Det må være fordi I pludrer meget med hende:o)
Hvis I har brug for en ½ fridag, så har I brug for en ½ fridag. Det er vigtigt at I også lytter til jer selv og sørger for at give hinanden tid og måske bare være et par. Det behøver jo ikke være længe I er væk, det kan være en tur på café, en tur i biografen, eller bare en tur ud at vandre i skoven og få snakket sammen.
Det er naturligvis jeres behov og ikke Lærkes og det skal man være klar over, men det er ikke ensbetydende med at man ikke skal give hinanden den frihed og når man har et lille barn med kolik, så er det faktisk rigtig vigtigt at man lige giver sig selv lov til at komme lidt væk. Så kan man komme tilbage med lidt fornyede kræfter og det er faktisk også meget rart at få lov at mærke at man savner det lille væsen:o) Så hvis I har den mulighed at lade farmor passe så gør endelig det.
Din mælkeproduktion kan godt riskere at nedsættes og derfor vil det være en god idé, hvis du kan malke ud imens I er væk, hvis det drejer sig om flere timer. Ellers må du lægge hyppigere til, når du er hjemme igen:o) Det må komme an på en prøve med Nutramigen - det kunne jo også være at det gav hende mere ro i maven - det ved man aldrig:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske