Svar: Vælling, mme, sødmælk - 10 mdr.
17. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Hej Anne
De fleste børn nyder fortsat at få en flaske at sove på frem mod et års alderen, men den sene aftenflasken kan du godt forsøge at skrue ned for. Jeg tænker at du kan prøve at komme mindre og mindre i for hver aften og se om han så ikke til sidst kan undvære den helt, og måske i stedet nøjes med lidt at drikke af en kop, eller bare få en sut i stedet.
Hvor meget vælling mætter i forhold til modermælkserstatning - jeg tror ikke det er meget og slet ikke med den alder Kasper har nu. Du kan give vælling, men også almindelig mme - det er lidt smag og behag. Han har fortsat brug for ½ liter mælk dagligt, måske lidt mere og det kunne fint være mme, så jernbehovet dækkes, og så en portion tykmælk/A383,5% eller lignende om eftermiddagen.
Sålænge han spiser godt og du oplever at han har en sund appetit, så er det helt fint.
Du må meget gerne bruge sødmælk i madlavningen, i forhold til allergi er det slet ikke noget problem, men den alder Kasper har nu. Det er kun hvis man ved at børnene har mælkeallergi at de ikke må få komælk. Det gør det jo betydeligt lettere, da du så kan give Kasper det samme at spise som I andre - naturligvis tilpasset i konsistens og smag, men han kan sagtens få familiemad nu og dermed også sødmælk:o)
Fra 1 års alderen anbefales letmælk og letmælksprodukter og først efter 3 års alderen anbefales de fedtfattige typer som minimælk, skummetmælk og kærnemælk.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske