Svar: Introduktion af skemad - 4½ måned
17. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Ninas mor
Dejligt at høre at du kunne bruge mit tidligere råd og dejligt at høre at det går så godt:o)
Det lyder som en god idé at begynde med lidt skemad og det er rigtigt at det vil være en god idé at starte op i det små. Jeg plejer at foreslå at man begynder med 4-5 tsk fulde og så stille og roligt øger denne mængde. Det er vigtigt at holde øje med at maven fungerer, selvom der kommer lidt fastere føde ned.
Det vil være en god idé at tilbyde skemad på et tidspunkt, hvor jeres datter er frisk og ikke alt for sulten. Det kunne f.eks. være en times tid efter en amning, hvor hun virker til at have lyst. Så kan hun få lidt skemad og så kan der følges efter med amningen, hvorefter hun så kan blive lagt til at sove.
Det er forskelligt hvor hurtigt børn lærer teknikken og hvordan de tager imod skemaden. Nogle børn kommer hurtigt op på en forholdsvis stor portion, hvor andre skal have længere tid til det. I må se, hvordan det er med jeres datter.
Når hun når op på at kunne spise mellem ½ og 1 dl. så kan I prøve at give hende skemad 2 gange dagligt. Det er en god idé at følge efter med amning, hvis hun er interesseret i dette. Især fordi det lyder som om at jeres lille pige er vandt til at spise lidt mindre og hyppigere måltider og derfor måske skal vende sig til at der kommer mere ned i maven af gangen.
Jeg tænker at hvis hun vender sig til at maven skal rumme en hvis mængde, så begynder hun måske også at efterspørge mere mad/mælk af gangen, tage mere fra brystet af gangen og måske derfor så også begynde at sove lidt længere tid sammenhængende igen.
Prøv derfor også i løbet af dagen, at forsøge at holde hende til brystet, så hun ikke kommer ind i en rytme med at "slatspise".
Giv hendes også gerne vand af et lille snapseglas sammen med skemaden.
Jeg kan desværre ikke sætte tid på, hvornår grøden hjælper. Men generelt kan man sige, at nu hvor der skal skemad til, så sker der også en ændring i rytmen i løbet af dagen. Når skemaden kører, så vil det f.eks. være godt med et fast måltid formiddag/frokost og så aften - gerne til lidt faste tider, så der kommer lidt struktur. Strukturen er igen med til faste sovetider om dagen og dermed også ændret søvn om aftenen/natten. Tingene hænger jo sammen.
Rigtig meget held og lykke med spisningen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske