Svar: Separationsangst? - 10 mdr.
18. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
At starte i dagpleje er en helt ny verden at forholde sig til. Der er helt nye mennesker, nye lugte, nye rutiner osv. Og det er faktisk et sundhedstegn at jeres lille dreng reagerer:o)
Han oplever så meget i sin hverdag og alle disse oplevelser skal bearbejdes. Det gør han i drømme og derfor er det naturligt at han sover mere uroligt og vågner.
Den natlige uro kan også skyldes separationsfasen, som du selv er inde på. Det at han nu oplever verden større og at du rent faktisk går fra ham, er svært for ham. Også det er med til han vågner om natten og kan være svær at trøste eller svær at få til at finde ro.
Han har sandsynligvis også en motorisk uro, måske kravler han, rejer sig ved tingene, begynder at gå lidt omkring og han øver sig også om natten. Rejser sig i sengen, kommer om at ligge i kravlestilling osv. mere eller mindre i søvne og han formår ikke at komme tilbage i en rar stilling igen. Derfor vågner han og har brug for hjælp til at blive lagt ned.
Og så er der jo forkølelsen. Hvis han er forkølet og klotter til i næsen så er det svært at få vejret og så vågner han pga det.
Der er således rigtig mange grunde til at han kan vågne i øjeblikket og derfor må du prøve at vurdere, hvad det mon handler om. Hvis det er utryghed og brug for at vide at I er der, så kan det godt være nødvendigt at vugge ham og putte ham igen, evt. tage ham ind til jer, hvor han så kan sove videre.
Hvis det er et spørgsmål om motorik, så er det vigtigt ikke at tage ham op, men prøve at putte ham igen, holde hænderne blidt men tungt på ham, så han føler sig omsluttet, men ligger i sin seng.
Hvis han er forkølet eller bare har brug for en lille ændring, så hjælper det at få lidt at drikke, evt. lidt varm mælk, som kan løsne lidt i næsen og så blive puttet igen.
Som du beskriver ham, så lyder det som om han selv vægrer sig ved at komme op nogle gange og måske mere har brug for lidt lunt at drikke og så hjælp til at sove videre, uden at komme op. Her vil det være en rigtig god idé at gøre det på samme måde aften efter aften, så han ved at nu er det sådan I gør.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske