Brev:
Ingen aftensmad
1. december 2003
Alder:
18 mdr.
Ingen aftensmad
Til Netsundhedsplejersken
Vi har en pige på 1,5 år, som vi har meget svært ved at få til at spise aftensmad. Når vi så en halv times tid senere finder frugt eller frugtgrød frem fejler appetitten igenting (der er aldrig tale om slik, kiks eller lignende). Vi har nu overvejet om vi i stedet skulle varme noget af aftensmaden op igen og så forsøge at give hende det, men er det at gå over stregen når hun ikke er ældre?
Vil hun forstå at hun skal spise noget af aftensmaden og ikke blot gemme appetitten til noget mere lækkkert?
Vi spiser omkring kl. 18.00 og vores pige virker næsten altid sulten op til måltidet, men også lidt træt. Kan trætheden spille ind og hvis ja, hvorfor glider frugten så stadig ned?
Jeg vil tror at hun spiser aftensmad ca. 1-2 gange om ugen, hvilket er ved at være ret frustrerende. I vuggestuen spiser hun frokost ca. halvdelen af dagene, så det med at spise er ikke det store hit.
Morgenmad er hun til gengæld vild med, men i længden må det være lidt svært at leve af havregrød, yogurt og brød med ost eller hvad mener du? Hun har aldrig været den store spiser. Hun får aldrig slik og kager, men engang imellem en smule is, så det er i hvert fald ikke det som tager appetitten.
Håber at du kan give os et godt råd.
Mange venlige hilsner
Rikke Skov