Svar: Ingen aftensmad
1. december 2003
Alder:
18 mdr.
Kære Rikke Skov
Frugt er sødt og nemt i konsistensen og jeg kan godt forstå at din datter foretrækker det. Især når hun er lidt træt. Det er også udmærket at give din datter frugt i løbet af dagen eller om aftenen, som du gør.
Får hun frokost i vuggestuen, eller skal hun selv have mad med? Hvis hun har mad med hjemmefra, kan du overveje, hvad du giver hende med. Der er ikke noget i vejen for at hun får et lille stykke kylling, en frikadelle, lidt hjemmelavet pizza eller tærte og så tilbehør som agurk, pebberfrugt, majs, ærter, gulerødder osv. Brød hører selvfølgelig også til i madpakken.
Hvis din datter har fået mad som ovenstående, så behøver du ikke at spekulere så meget på, hvad hun spiser om aftenen.
Hvis hun får mad i vuggestuen, så du ikke har indflydelse på dette, så kan det være en god idé at tilbyde hende lidt føraftensmad. Du skriver at hun ofte er sulten, når I kommer hjem eller før aftenmåltidet. Det skal du udnytte. Der er ikke noget i vejen for at hun får lidt grøntsager eller brød før den egentlige mad kommer på bordet.
Det er fint at I er opmærksomme på ikke at give kager og slik, men hvad får hun at drikke? Vær opmærksom på at saft og juice også kan give en kunstig mæthedsfølelse og det samme gælder mælk. Hvis hun hører til de børn der drikker meget mælk, så kunne det være en idé at skrue lidt ned for dette og tilbyde vand i stedet. Mælk tager meget plads op for almindelig mad.
Jeg tror helt bestemt at din datter godt ved at der er noget mere lækkert i skabet end aftensmaden og så venter på at få dette. Om I vil give hende det, eller varme mad igen er jeres valg. Jeg tror ikke at hun vil tage skade og det er heller ikke sikkert at det vil give jer problemer fremover, hun er trods alt ikke så gammel, men I skal selvfølgelig være bevidste om, hvad I gør. Børn elsker vaner og rutiner og det kan være svært at bryde disse.
Håber du kan bruge lidt af ovenstående
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske