Svar: Nattesøvn - 5 mdr.
18. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Som du beskriver din datter så tænker jeg, at hun på en eller anden måde jo er nødt til at få dækket sit mælkebehov, og da hun tilsyneladende hører til dem, som ikke tager de store mængder af gangen, så er spørgsmålet hvorvidt hun kan undgå flasken midt om natten (04). Det er kun 100ml men alligevel en mængde som mætter hende så meget, at hun ikke kan spise igen før 3 timer efter.
Jeg tænker at jeres lille pige et eller andet sted har lært sig at spise mindre portioner af gangen og at det I skal prøve på er at få hende til at rumme lidt mere, hver gang hun spiser og det er meget svært.
I takt med at hun bliver ældre, så vil hun dog også kunne begynde at spise lidt mere grød og mos. At hun spiser 1 dl. grøntsagsmos om aftenen efterfulgt af mme/vand og så 150 på flaske - det lyder jo super. På det sover hun jo faktisk 5 timer.
Måske skulle I derfor prøve at få fjernet den natteflaske - kan hun falde i søvn uden de 100ml, eller hvad ville der ske, hvis I kun gav hende det halve? Spørgsmålet er nemlig om I så kunne få hende til at drikke de 150ml tidlig morgen og så også få mere skemad i hende om formiddagen, eller alternativt prøve at få mere skemad i hende til frokost, efterfulgt af flasken med de knap 140ml....
Det er kun tanker, men jeg tænker at det er dagsrutinerne I måske skal prøve at ændre lidt på. For at få fyldt mere på hende i løbet af dagen. Samtidig er hun også kun 5 måneder og tiden arbejder jo så også lidt for jer. Hun vil jo alt andet lige, blive bedre til det med skemaden.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske