Svar: Tandbørstning - 4 mdr.
18. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Ninas mor
At lukke munden er en meget bevidst handling, som de fleste børn mestrer meget tidligt. Når man lukker munden, uanset om det er for tandbørsten eller ved spisebordet, så får man jo hurtigt en reaktion fra forældrene og er derfor sikker på at komme i centrum - men jo, det er meget tidligt med jeres lille pige.
I kan prøve med lidt mild tandpasta, så der er lidt smag ved. Nogle gange hjælper det også at sætte børn foran et spejl, så de kan se sig selv, hvilket jo er svært da hun endnu ikke kan sidde pga sin unge alder. En elektrisk tandbørste kan også være sjov, men den bliver hun nok bange for :o(
Jeg tænker derfor at du er nødt til at forsøge dig frem. Med den alder hun har, så er det nok en meget god idé at lege det lidt ind, lade hende selv holde en tandbørste i hånden, prøve at gøre det forskellige steder (liggende på sofaen, siddende hos jer osv.). Brug dig selv som spejl, når hun ser dig åbne munden, så åbner hun måske også selv sin mund....
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske