Svar: Hvor meget laktulose må han få?
18. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Du må gerne give din dreng ekstra laktulose. Du kan som hovedregel give ham 1 ml pr kg han vejer. Det vil sige at du kan kan give ham 7 ml, hvis han vejer 7 kg. Du kan give det på en gang eller dele mængden i 2 og give det morgen og aften. Du må gerne give op til 10ml, men skal du over denne mængde, så drøft det lige med lægen, for måske han så skal have noget andet.
Hans pludselige forstoppelse hænger sandsynligvis sammen med den øgede mængde grød og brød. Jeg plejer at anbefale at grød ikke udgør mere end højt to af dagens måltider og resten skal være grøntsagsmos. Samtidig anbefaler jeg grøntsagsmos sammen med rugbrøddet i starten.
Frugt er også med til at holde maven igang og det kan du give kogt som frugtmos eller som frisk frugt. Også bær er en god idé. Giv ham gerne lidt frugtmos på grøden, når han får grød. Banan kan virke forstoppende, men sveskemos kan sætte gang i maven, så det er også et forsøg værd.
Sørg derudover for at han får rigeligt at drikke og gerne vand.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske