Svar: Stadig ingen ro
18. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Nu tager vi lige en ting af gangen:o)
Jeg kan huske at Casper altid har haft tendens til at spise lidt on-off, så ville han gerne have brystet, så slap han og afviste og så ville han alligevel gerne igen. Sådan har det været hele tiden.
Da du allerede supplerer med flaske en gang imellem, så kunne du jo godt prøve at tilbyde lidt mere flaske, når du oplever at han ikke tager særlig meget ved dig og du derfor bliver i tvivl om, hvad hans behov er. Jeg tænker at det at supplere din amning med en flaske ville gøre dig sikker på, at han har fået hvad han kan tage - det giver jo en ro i sig selv at vide det - men også fordi han så måske falder omkuld og så sover lidt bedre.
Jeg synes ikke du skal droppe at amme, da jeg ved at amningen er vigtig for dig og at du et eller andet sted nyder at have denne tætte kontakt med din lille dreng - er det ikke rigtigt? Men hvis der er der, hvor amningen efterhånden hænger dig ud af halsen, så stop det lige nu og giv en flaske - det er helt okay. Du skal gøre det, som får jeres hverdag til at hænge bedst sammen.
Det er rigtigt godt, at du prøver at holde fast i lidt rutiner for dagen, men det er jo heller ikke sådan at du ikke må være fleksibel - og en flaske kunne jo godt høre med til den daglige rutine, hvis det ellers hjalp til lidt mere ro.
Casper får jo flaske ind imellem og han tager jo tilsyneladende fint imod den og hans mave klarer også erstatningen. Du spørger: "Er min søn småsulten hele tiden" og jeg tænker der er kun en måde at finde ud af dette på. Giv ham en flaske. Hvis han spiser 80ml, ja så er han tilsyneladende sulten, spiser han kun 25, så var det nok ikke det. Han har en pæn størrelse, men har jo ikke nogen større vægtøgning, så det lyder fornuftigt at prøve med lidt mere mælk i første omgang.
Derudover så er det jo skemaden og det lærer han også at tage mere af i løbet af det næste stykke tid.
Hvis han ikke er til kartoffelmos, så prøv med mos af blomkål, broccoli, squash, ærter og majs og jo tættere han kommer 6 måneders alderen jo flere kraftige grøntsager kan du bruge. F.eks. lidt grønkål, porrer, pastinak og lignende. Spinat, fennikel, rødbede og selleri giver rigtig god smag, men pga indholdet af nitrat bør disse ikke anvendes før 6 måneders alderen og de bør kun udgøre 1/10 af retten.
Men hvis du vil gøre det let for dig selv, så køb nogle af de industrielle produkter, de er ernæringsmæssigt okay og du skal også tænke på hvad du har overskud til i løbet af dagen:o)
Prøv at lade være med at give sutten om natten. Casper bliver sur over det og du risikere at vende ham for meget til at skulle have sutten i munden - det er en skidt vane på sigt:o)
Du skriver: "...en smule uro over at han nu begynder at spise om natten igen - han nærmer sig jo de 6 mdr. og skulle vel helst klare natten uden mad." Det glemmer du lige - det er en retningslinier og børn skal ikke puttes i kasser. Sandsynligvis forsvinder dette også igen, hvis han begynder at få mere mælk om dagen.
Din oplevelse af hans manglende initiativ - det glemme du lige - han kan ikke koncentrere sig om det hele og børn gør ting i faser. Det er ikke unormalt at børn i perioder f.eks. triller og så lige pludselig virker som om de har glemt det hele.
Okay - så hvad gør du så nu? Jeg tænker, du har fuldstændig ret - din fornemmelse er rigtig - godt gået - det er jo fordi du har føling med dine drenge - Casper skal nok have lidt mere mælk. Du kan amme, når du føler for det, men prøv at supplere med en flaske og så lad ham sluge de 80 ml hvis han er sulten.
Hvis du ikke gider det amning mere, så gå over til flasken og fred være med det. Jeg støtter dig 100pct. uanset hvad du vælger. Flasken har jo den fordel, at du ved præcist hvor meget han har spist og derfor måske bedre kan vurdere, hvad du nu skal stille op, når han græder.
Og så prøver du at glemme alt det du har læst, alt det jeg siger, lægen siger, sundhedsplejersken siger - men lytter til dig selv, for din fornemmelse er god!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske