Brev:
Aftenflaske, urolig søvn og bløde børn
18. oktober 2006
Alder:
12 mdr.
Aftenflaske, urolig søvn og bløde børn
Hej Helen
Så kan vi endnu en gang godt bruge lidt råd fra dig. Vi var glade for dem, vi fik i tiden med kolik, store problemer med at sove o.m.a. :o)
Vores datter har nu rundet et år (er knap 13 mdr.) og er en glad pige med masser af fart på og et højt humør. Hun begyndte at kravle en uge før sin fødselsdag og elsker at gå rundt med sin gåvogn. Hun trives i sin dagpleje og er meget udadvendt.
Vores lille kæphest pt. er dog, at hun stadig får en flaske, inden hun skal i seng. Hun får ca. 100 ml. erstatning egentlig mest for hyggens skyld, da hun som regel spiser rigtig fint til aftensmaden. Rutinen er tandbørstning efter flaske, så der er ingen fare for tænderne. Hvornår bør man stoppe med en sådan flaske og har du nogle gode forslag til, hvordan vi kan gøre det?
Mht. hendes søvn så er den begyndt at blive meget urolig. Når hun bliver lagt vågner hun ofte flere gange og skriger/græder meget voldsomt. Det samme kan ske om natten og nogle gange over flere timer. Det er selvfølgeligt hårdt for os ikke at få vores søvn, men det er også frustrerende, at hun bliver så ulykkelig. Når vi tager op ’kaster’ hun sig rundt på armen af os og kan tit ikke rigtig finde hvile. Hvad kan det skyldes, og er der noget vi kan gøre for hende? De nætter hvor det har været rigtig slemt, kan vi mærke dagen efter, at hun ikke virker helt udhvilet.
Et helt andet spørgsmål er vedr. ’bløde børn’ (dvs. tendens til hypermobilitet uden at være det). Vi har fået at vide, at hun muligvis er et blødt barn, og hun bl.a. derfor skal have sko og støvler med ekstra meget støtte, samt at hun skal bruge sandaler som hjemmesko. Er det noget du kan fortælle os mere om?
Vi har kontaktet sundhedsplejersken som sagde, at man alligevel ikke ved det før 2½-års alderen, men vi synes der er længe til, hvis vi bør være opmærksomme på noget. Hvad kan vi holde øje med for at finde ud af om det bliver mere udtalt og hvordan kan man evt. se det med det med den alder hun har nu?
På forhånd tak.
Mange hilsner
Prinsessens mor og far :-)