Svar: Aftenflaske, urolig søvn og bløde børn
18. oktober 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Prinsessens mor og far
Dejligt at høre at jeres datter trives så godt:o)
Sutteflasken hører til sålænge børn er under 1 år. Når først barnet er 1 år gammelt, så er det i stand til at tage sit mælkebehov på anden vis og behøver ikke længere flaske. For mange børn indgår flasken dog som en del af putteritualet og derfor er det nogle gange sådan, at flasken bibeholdes lidt længere.
Det betyder dog ikke at flasken skal bibeholdes i årevis, men at jeres datter f.eks. i løbet af de næste måneder kan begynde at få sat noget andet i stedet. Der er jo intet i vejen for at hun får en tår lun mælk af en kop og så en godnathistorie - og de fleste børn er ikke ret gamle før de så foretrækker denne mulighed fremfor sutteflasken.
Det er også sådan at hun vil begynde at forstå når noget er slut. Det kan være mælkekartonen der er tom, historien der slutter og klappes sammen. Hun begynder også at kunne forholde sig til at noget smides i skraldespanden og så er det væk. Derfor vil det være en god idé at tage hende med i processen, når flaskesutterne bliver gamle og klistrede og skal smides ud. Lad hende selv være med til at smide dem ud, og så er det slut med flasken - i stedet kan hun så få lidt at drikke af en kop. Og nye sutter skal jo ikke købes - det er slut, og så er det sådan det må være:o)
Jeres datters natlige uro skyldes sandsynligvis at hun er begyndt at kravle og gå lidt rundt. Det at hun begynder at bevæge sig ud i verden betyder at hun oplever verden meget større end tidligere - hun får fornemmelse af at være mere på egen hånd og uden jer, og hun har meget brug for at kunne se jer og være i nærheden af jer, for at vide at I ikke er væk fra hende.
Samtidig øver hun sig også motorisk og det sker også om natten. Hun får sig derfor hurtigt lagt i en stilling som er ubekvem og har brug for hjælp til at komme i en rar stilling igen.
Hendes udvikling motorisk og mentalt betyder at hun drømmer mere end tidligere. Det lyder som om at I ikke umiddelbart skal tage hende op, men i stedet prøve at berolige hende med et par tunge hænder på dynen og et stille "syyyy- jeg er lige her, sove igen, nat-nat", så I får hende beroliget og hjulpet videre i søvnen.
Med hensyn til "bløde børn" så tænker jeg at alle børn jo generelt har bløde knogler og især børns fødder ser ikke ud som voksnes fødder. Forældre bliver derfor ofte urolige for om barnet har en platfod eller andet, der skal behandles. Det er dog meget sjældent at det er nødvendigt.
Når børn er små og når de begynder at gå, så er foden naturlig flad, fordi en naturlig fedtpude udfylder svangen. De fleste børn er op imod 8 år, nogle ældre, før foden får en rigtig svang.
Man skelner mellem en bevægelig platfod og en stiv platfod. Ved den bevægelige kan foden indstilles i normalstilling og svangbuen kommer frem, når man står på tæer. Ved den stive platfod kommer der ved dette ingen svangbue frem, heller ikke selvom man ikke står på foden. Hos større børn kan man altså kigge efter om der kommer en svangbue frem, når barnet står på tæer. Gør der ikke det, skal barnet ses af en børneortopæd og en evt. behandling sættes i gang.
De almindelige bløde fødder skal således ikke behandles og man skal ikke lægge indlæg i skoene osv. i håb om at lave en svangbue.
Generelt er det vigtigt at købe sko med bløde og eftergivelige såler, som følger barnets fod. Sko, støvler og sandaler skal give god plads til tæerne og de må hverken være for brede eller for smalle. Det er vigtigt at de er lavet med snører eller f.eks. velcro, så de kan spændes så de sidder fast om barnets fod. Det bør være fast helkappe og faste sider, igen for at skoen sidder godt fast.
Indendøre bør børn, også selvom de har bløde fødder, gå med bare tæer eller hjemmesko, som er bløde og med skridsikre såler. Det kunne f.eks. være en lille skindsko, som sælges i flere butikker - også hos nogle af mine partnere. Hvis du kigger under links, så finder du dem alle. Jeg synes ikke jeres lille pige skal bruge sandaler indendørs.
Mange børn er meget bløde i deres led og det kan bl.a. hjælpe og styrke leddene, hvis barnet f.eks. går til svømning. Børn kan også have glæde af at stå på et vippebræt. Det styrker fodleddene og kan købes i sportsforretninger og også i forskellige børnebutikker.
Hvis børn er meget hypermobile så bør de vurderes af en læge, som så også må vurdere om forskellige øvelser vil være nødvendige. Her kan man også kontakte en børnefysioterapeut.
Børn som er meget mobile i deres led i deres ben og hofter, vil ofte sidde meget i W stilling med benene, når de sidder på gulvet og vil kunne dreje ben i for andre meget skæve stillinger. Det er en måde at "spotte" dem på.
Det er som sagt ofte ikke noget større problem hos børn, som ofte vokser fra det og det kræver som regel ikke specielle sko eller andet.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske