Svar: Gylp og vægttab
19. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af hele jeres forløb. Jeg er ret sikker på at en del andre familier vil nikke genkendende til jeres problem - og I står bestemt ikke alene med at have et barn som gylper meget:o)
50% af alle spædbørn gylper 1-2 gange dagligt, ca 10% gylper mange gange dagligt og hos ca 2% gyper barnet så meget at det giver problemer for barnet. Det I således skal overveje er, hvorvidt jeres lille pige nu gylper så meget, at hun kommer ud at trivsel - og det således er et problem for hendes sundhed . eller om det "kun" er et vasketøjsproblem:o)
Det er naturligt at børn som får flaske gylper mere end børn der ammes. Da I er gået forholdsvis hurtigt over til flasken (det forstår jeg godt, og det lyder som den helt rigtige beslutning - flot at I lyttede til jer selv og jeres egen fornemmelse), så er det svært at sammenligne med gylp nu, i forhold til gylp ved amning. I må derfor tage udgangspunkt i at I synes hun gylper rigtig meget nu.
I skriver at hun nu tager på i vægt. Dette er den bedste indikator for at hun får, hvad hun har behov for, også selvom hun gylper meget af sin mad op igen. I skriver også at hun er blevet scannet og det er rigtig godt. Det fortæller mig nemlig at hun er blevet grundigt undersøgt tidligere og at man ikke har fundet nogen forsnævringer eller andet, som kunne være årsag til hendes gylpen.
Hvis hun fortsat tager på og trives, så er det sådan det er og det må I så leve med. Som regel bliver det bedre, når barnet begynder at få mere fast føde, men det kan godt fortsætte frem gennem mange måneder.
Hvis I oplever at hun bliver ved med at gylpe i kaskader og I synes hun fortsat mistrives på grund af dette, så må hun undersøges igen. Man kan bl.a. gå ind og måle Ph-værdien/surhedsgraden af maveindholdet, man kan se om der er betændelsesområder i spiserøret og mavesækken og på den måde lave andre undersøgelser, som kan give en årsag. Det er dog ikke noget man bare gør, og derfor afhænger det af jeres datters almene trivsel. At blive undersøgt med kikkerter osv. kan jo godt virke som et overgreb på så lille et barn:o)
Jeg ved at man mange steder er begyndt at behandle børn med mavesårsmedicin og at det hos mange børn har rigtig god virkning. Jeg synes derfor I skal tale med jeres egen læge eller børneafdelingen om denne mulighed.
Der er som sagt forskellige årsager til at børn gylper rigtig meget og en af de ting, man også kan overveje er om barnet kunne have en komælksallergi. Hvis I vil undersøge om det gør en forskel, så kunne I prøve at give jeres pige f.eks. Nutramigen eller profylac, som er den erstatning man giver til børn med allergi. Men her skal I så overveje, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt i forhold til at hendes mave nu fungerer på allomin. I er jo nødt til at se på hele hendes trivsel og får hun først forstoppelse, så gylper hun endnu mere, mister lysten til at spise og så er det jo helt galt:o)
Enfamil har I jo desværre ikke haft effekt af, så måske I bare skal prøve at se tiden an og se om ikke det hele går, som det skal. Nu er hun jo trods alt begyndt at tage på og det lyder som om I lige nu er inde i en god periode.
Skriv endelig igen, hvis det pludselig går den forkerte vej - det håber vi ikke og jeg krydser fingre for at I nu alle er på rette spor:o) Fortsat held og lykke og god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske