Brev:
Vil kun spise selv, hvor store stykker kan hun spise?
19. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Vil kun spise selv, hvor store stykker kan hun spise?
Hej Helen,
Lige et hurtigt spørgsmål - vores datter på nu 7½ mdr. er ved at udvikle sig til en selvstændig ung dame. Hun vil ikke spise mad af ske, men vil selv sidde med det og undersøge det, for så derefter at komme lidt i munden. Vi vurderer hun er sulten, men drejer bare hovedet og lukker munden fuldstændig. For et par måneder siden gik det meget bedre med grød og mos, men nu er det bare et næsten et færdigt kapitel for hende, med mindre det er noget der virkelig behager hende, som fx frugtmos eller grød med masser af banan, kun hvis vi er heldige kan der ryge lidt grønsagsmos ned.
Jeg synes det er så frustrerende, man står og laver den ene slags mad til hende efter den anden, og så ryger det bare ud igen, foruden det vigtigste som jo er, at hun så ikke får noget i maven. Som om, at hun nogle gange bare venter på, at jeg ammer hende, og det gør jeg jo før eller siden. Har ellers skåret en dagsamning væk - den om formiddagen og så bliver hun ellers ammet en gang om eftermiddagen, når hun skal sove, når jeg går i seng, midt om natten (har ikke fået den væk endnu, da vi lige ville prøve at fylde mad i hende om dagen, for at se om ikke det havde en effekt) og så tidlig morgen.
Nå, men så til spørgsmålet, når nu hun gerne vil sidde med maden selv, hvor store stykker mad kan man give hende? Jeg er så bange for, at hun får det galt i halsen. Hun virker til at hun godt kan tygge, men tit hoster hun lidt, hvis der er klumper i hendes mad. Jeg giver hende nogle små stykker brød hver dag med noget smørbart på, de er vel 5mmx5mm store og det kan hun rigtig godt li'. Men kunne de være større og hvad med grøntsager og frugt, hvor småt skal man skære det ud? Og kan man give små pastaer og ris? Rugbrød er udelukket, da vi bor i USA, men jeg giver hende groft brød.
Og så hvis du kan gi' nogle fif til, hvordan vi får hende til at blive glad for at blive madet igen, ville det være dejligt (hun får også selv lov til at sidde med en ske, men det gør ikke ligefrem den med mad mere interessant).
På forhånd tak for svar :)
Mange hilsner,
B.