Svar: Vil kun spise selv, hvor store stykker kan hun spise?
19. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Kære B.
Det lyder som en rigtig godt idé at I begynder at give jeres datter meget mere af den mad I andre spiser. Nu gider hun ikke skemaden mere, hun vil sandsynligvis det samme som jer, og det skal I virkelig prøve at udnytte. Sundhedsstyrelsen taler om "et vindue" i denne alder, altså et helt bestemt tidspunkt, hvor barnet begynder at tygge og vise interesse og det er vigtigt at man er opmærksom og udnytter det tidspunkt.
Hvor store stykker hun kan klare, må komme lidt an på en prøve, du kan godt prøve at lave brødstykkerne lidt større og du må også gerne give hende kogte grøntsager i stykker. Nogle gange kan man godt give barnet ret store stykker, som de så kan bide af - det kunne f.eks. være en lille blomkål eller broccoli buket. Men igen er det forskelligt, hvor gode børn er til det med at tygge og synke.
Pastaskruer er en rigtig god idé, du skal bare sørge for at koge dem godt møre, så de er helt bløde. I starten kan du måske dele dem i ½, men stille og roligt vil hun sandsynligvis sagtens kunne spise en hel. De fleste børn er dog mere end 8 mdr gamle før de mestrer dette.
Du må gerne tilbyde hende alt, hvad I får, således at hun sammen med pastaskruer får kødsovs. Hvis du laver jeres mad med sødmælk og sørger for lidt ekstra fedtstof til din datter, så kan hun spise med sammen med jer. Hun gider heller ikke grøden så meget, for det smager jo ikke af noget. Så meget mere af jeres mad og gerne med lidt almindelig krydderi. Det er helt okay.
Hvis I lige holder en lille pause med skemaden, så tror jeg interessen for en gang grød kommer igen. Ellers så vil hun, når hun er 9 mdr gammel kunne få betydeligt mere komælk og derfor vil hun på dette tidspunkt også kunne få lidt tykmælk eller lignende med lidt frugtmos/friske bær/drys mv. og det skal jo også spises med ske. Så det skal nok komme igen.
I stedet for skeen lige nu, tænker jeg at I skal prøve at lade hende spise med en gaffel. Hjælp hende med at sætte maden på gaflen og lad hende så selv prøve at føre den til munden.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske