Svar: Søvn, dreng 2½ mdr
19. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Dorthe
Først ganske kort i forhold til amning - du skal lige være sikker på at din søn ikke presser hovedet tilbage, fordi han mærker din hånd ved sit baghoved. Det føles nemlig som et voldsomt pres, hvis du holder din hånd der, så derfor blive nogle børn lidt "flitsbueagtige" ved brystet.
Men så omkring søvn. De fleste børn vil i den alder din dreng har, have behov for 3 lure i løbet af dagen. Varigheden af lurene varierer, det kommer både an på om det er om formiddagen eller senere på dagen og det har også noget at sige, hvor meget han har spist inden han bliver lagt til at sove.
Derudover så tænker jeg at det har stor betydning, hvor mange stimuli din dreng får. Hvis han er en lille opmærksom fyr, som gerne følger med i det hele, så suger han nok rigtig mange indtryk til sig og har måske svært ved at sige fra og selv finde roen. Jeg kender jer jo ikke, så jeg ved ikke hvordan jeres hverdag normalt forløbet, men det lyder sandsynligt at din lille drengs tiltagende uro i løbet af eftermiddagen og aftenen, hænger sammen med at han har oplevet lidt for meget og er blevet lidt for træt. Netop fordi han powernapper mere end han egentlig sover i løbet af dagen.
Det er meget vigtigt, når man har sådan en lille dreng, som du har, at man forsøger at indføre lidt faste rutiner for dagen - det må du gerne gøre med den alder han har nu. Han styrer stadig meget selv, men du kan f.eks. godt indføre en fast måde at putte ham på.
At have et fast putteritual giver tryghed, fordi det bliver noget genkendeligt og med tiden vil han lære, at når dette sker, så stopper aktiviteterne og så skal han lægge sig til at sove.
Til et fast putteritual hører de almindelige hverdagsting. Det er f.eks. at skifte ble og give ham mad. Men det er også at synge den samme sang igen og igen, eller trække musikuroen op. Og i stedet for brystet, så kan det være en sut eller en sutteklud som han fast puttes med, når han svøbes og lægges fra din favn og ned i seng. Det samme og det samme.
Om eftermiddagen, når far kommer hjem, så sker der sandsynligvis det at jeres lille dreng rigtig gerne vil pludre og være sammen med far. Det gengælder far naturligvis, hvilket han også skal. Men hvis han er meget opmærksom, så har han svært ved selv at sige fra og så bliver han ked af det. Jeg forestiller mig at I så, naturligvis i bedste mening, prøver alt muligt i håb om at et eller andet vil hjælpe. Så er han hos far, så hos mor, så prøver I at lægge ham til brystet, så tjekker I bleen, så hos far igen, så en lille rangle, så gå lidt rundt, så prøve at ligge ned for sig selv, så over til mor, så prøve brystet igen, så tjekke bleen osv. osv.
Det eneste I gør er at påføre ham 117 nye stimuli og det er netop alt for meget stimulation han græder over. Derfor vil det være en rigtig god idé at I prøver at beslutte, hvordan I vil putte ham og så prøver at indføre et fast putteritual - vi gør sådan!
Ting tager tid og det virker således ikke fra den ene dag til den anden, men jo mere han lære sin sutteklud at kende osv. jo mere lærer han sig at falde til ro med denne og så forhåbentlig at kunne sove lidt længere om dagen.
Vær opmærksom på, når du putter ham i løbet af dagen, at du ikke skal sidde med ham for længe i armene efter amning. Prøv at putte ham forholdsvis hurtigt, når han er færdig med at spise. Samtidig skal du prøve at være på vagt ca ½ time efter han er faldet i søvn, da han her skifter søvnfase. At han vågner op her er således ikke ensbetydende med at han er udsovet, og derfor skal du prøve om du kan få ham til at sove videre, med en beroligende hånd, et stille syys eller ved at vugge ham blidt. Det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre altid, men du kan forsøge - og så kan du ikke gøre mere.
Sukkervand kan have en beroligende effekt, da man ved at sukker virker smertestillende. Så hvis jeres dreng virker til at have ondt i maven eller lignende, og således er meget grædende og ulykkelig, så kan det godt forsøges og nogle gange med godt resultat. Der er dog ingen næring i vand og derfor er det små mængder, som der skal være tale om. Det er jo mælk han har behov for, så du kunne jo på samme måde overveje om han så skulle have mælk (erstatning) i stedet for vand. Det kommer helt an på, hvordan han tager på og i øvrigt trives.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske