Brev:
Natteuro og amning
19. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Natteuro og amning
Hej Helen
Vi er også et forældrepar, som ikke har en rolig nat med vores lille pige på 3½ md. Hun vågner hveranden time og ligger og roder rundt indtil jeg tager hende op og giver hende lidt at spise, hvorefter hun falder i søvn igen, men gentager det samme igen to timer senere.
Hun har i nu knap tre uger sovet i sin egen seng, hvor hun før sov i liften i sengen, men uroen er først begyndt for en uge siden, og der er ikke sket de store forandringer, udover at jeg er stoppet med at amme hveranden time om dagen, da hun gylpede utroligt meget, hvilket jeg har set som et tegn på at hun har fået for meget. Dette har hun ikke brokket sig over i dagtimerne, men spekulerer på om det kan være det som gør, at hun sover uroligt, idet hun ikke får så meget at spise i løbet af dagen som tidligere.
Indimellem ammer jeg ud for at få tømt brysterne hvis de er for spændte og der kan jeg se at min mælk ikke er så fed, men jeg har alligevel meget af det, kan sagtens amme 180 ml. fra det ene bryst, hvis det vel at mærke er godt spændt.
Mit spørgsmål til dig er så, om hun måske får for lidt i løbet af dagen, nu hvor jeg strækker amningen tre til fire timer, og kan min tynde mælk have noget at sige? Hun er en stor pige på ca. 7200g. og 64 cm., så hun har jo behov for meget at spise.
Lige nu overvejer jeg også om hun skal tilbage i liften om natten, selvom jeg synes det er gået fint med at lægge hende i sin egen seng.
Et andet spørgsmål vi har er, hvordan får vi hende til at godkende hendes fars trøst, når hun er rigtig ked af det? Det er nemlig kun mig som kan trøste hende, hvis hun er rigtig hysterisk og overtræt? Vi vil jo også gerne, at han kan putte hende hveranden gang, så de også får en hyggestund med det, men stort set hver gang ender det i skrig og skrål, indtil jeg tager over og det gør jo selvfølgelig ham ked af det, for han føler jo ikke han er god nok. Og jeg er ikke meget for at hun skal græde sig træt, for så bliver det jo en dårlig oplevelse for hende at blive puttet af far.
Et sidste spørgsmål er med hensyn til bedsteforældre som gerne vil trøste hende, når hun er ked af det selvom vi er der. Jeg er af den overbevisning, at når jeg eller min mand er tilstede, så er det os som skal trøste hende, da hun skal føle sig tryg ved os, når vi er der.
Hvad mener du, skal jeg lade bedsteforældrene forsøge eller fortsat tage hende, når hun er ked af det?
Venlig hilsen Gitte