Brev:
Mælk nok og søvn
19. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Mælk nok og søvn
Hej igen Helen,
Jeg har tidligere skrevet fordi jeg var bange for om jeg var ved at løbe tør for mælk.
Jeg har nu prøvet at lægge vores 2,5 måneder gamle søn til oftere, men han har været helt ustyrlig når han havde ligget i 5 min. Han skreg og sprællede. Jeg tænkte om det kunne have noget at gøre med noget jeg havde spist, men jeg har ikke spist noget "nye" ting. Så tænkte jeg, at det enten var fordi jeg ikke havde mere mælk eller fordi han ikke kunne hive det mælk ud der var.
Jeg har derfor prøvet selv at malke ud og trykke noget mælk ud efter at han er gået af, men jeg syntes ikke der kommer noget :-(
Når jeg ikke kan få ham til at ligge ved brystet har jeg altså givet ham en flaske (som regel mme fordi jeg ikke har nået at malke ud og komme på "forkant" med hans appetit). Nu er min plan at malke ud for at opbygge et "bufferlager" så jeg kan komme på forkant med hans appetit og så give ham det på flaske. Jeg vil dog også blive ved med at prøve og amme ham, for det ville jeg meget gerne i ihvertfald 1,5 måned til.
Mit spørgsmål er derfor om du har nogle "fif" der kan berolige ham når han tager en skrigetur ved brystet??? Jeg vil desuden lige sige, at jeg indtil denne uge stadig har kunnet amme ham de 2 gange han vågner om natten, men nu virker det som om han heller ikke er helt tilfreds med "leveringen" på dette tidspunkt af døgnet.
Og så har jeg endnu et spørgsmål vedr. søvn: Hvor meget skal en 2,5 måneders baby sove. Han er jo (heldigvis) meget mere vågen nu, og det er jo skønt at kunne kommunikere og "lege" med ham i løbet af dagen, men jeg syntes nogen gange han virker træt/ser træt ud.
Indtil denne uge har han sovet hen over middag 3-4 timer; formiddag og eftermiddag har mest bestået af "powernaps" på 15 - 30 min. Om natten har han sovet 4-5 timer i et stræk (ca. 21-01/02) og så igen 1-2 timer (ca. 02/03 - 04). Kl. 05 virker det klart som om at han syntes at nu skal vi op og se verden igen, istedet for at ligge og snue.
Nu syntes jeg at hans "powernaps" er næsten ikke-eksisterende og luren over middag virker kortere. Han sover stadig i samme mønster om natten. Jeg prøver at undgå at stimulere hans nysgerrighed når han skal sove. d.v.s. at rangler, uroer m.m. fjernes. Er dette det rigtige at gøre eller skal jeg regne med at han nu selv kan "lukke af" for de mange impulser?
Desuden mærker jeg en klar forskel på at ligge ham efter 2. natteamning i.f.t. 1. natteamning: Han ligger meget mere uroligt i sin vugge efter 2. amning og det er ligesom om han ikke kan finde ro igen. Jeg plejer så at give ham en sut eller ligge en hånd på brystet af ham i vuggen, men jeg syntes egentlig ikke det hjælper så meget. Hvordan kan jeg ellers prøve at give ham ro efter 2. amning?